Sökning: "grundsärskola inkludering stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden grundsärskola inkludering stöd.

  1. 1. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  2. 2. Några lärares/speciallärares kunskap om Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i grundsärskolan : hur används AKK för inkludering i skolmiljön?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ylva Andersson; Erika Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; Inkludering av elever; Kommunikation; Lärare i grundsärskola Speciallärare i grundsärskola; Molanders teori om kunskap i handling;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie behandlar området kommunikation i grundsärskolan. Syftet med studien var att ta vara på verksamma lärare/speciallärares kunskap om och nyttan av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) i grundsärskolan samt att undersöka hur de genom användningen av AKK som verktyg skapar förutsättningar för elevers inkludering i skolmiljön. LÄS MER

  3. 3. Finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass? : Utmaningar och möjligheter att skapa förutsättningar i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Eriksson; Emma Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; Flerfunktionsnedsättning; Grundsärskola; Intellektuell funktionsnedsättning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka om det föreligger ett behov bland lärare, speciallärare och rektorer vad gäller grundsärskoleförberedande förskoleklass. Därtill beskriva vad en sådan förändring skulle kunna innebära med avseende på möjligheter och begränsningar för elevernas lärande med särskilt fokus på elever med måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättningar. LÄS MER

  4. 4. Konsten att arbeta utifrån två läroplaner- lärares inkluderade arbete och behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monika Karlsson; [2020]
    Nyckelord :grundskolelärare; grundsärskola; inkludering; semistrukturerade intervjuer; stöd  ;

    Sammanfattning : grundskolelärare, grundsärskola, inkludering, semistrukturerade intervjuer, stöd   .... LÄS MER

  5. 5. En studie i hur skolan tillgodoser behovet av tydliggörande pedagogik för elever med autism

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anneli Lindholm; [2019]
    Nyckelord :Autism; grundskola; grundsärskola; inkludering; TEACCH; tydliggörande pedagogik; visuellt stöd;

    Sammanfattning : Skolans inkluderingsuppdrag bygger på idén om en undervisning som passar olika studenter. Trots detta bedrivs undervisning vanligtvis utifrån en föreställning att alla elever har en bra kommunikativ förmåga och goda förutsättningar att lära sig i sociala sammanhang. LÄS MER