Sökning: "grundsärskolans kursplan med grundskolans"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden grundsärskolans kursplan med grundskolans.

  1. 1. Läsförståelse för elever som undervisas utifrån grundsärskolans kursplaner i grundsärskolan och integrerade i grundskolan : Undervisning, möjligheter och hinder

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Matilda Fors; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; grundsärskolans kursplaner; grundsärskola; integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; interaktion; sociokulturell kontext;

    Sammanfattning : Språket beskrivs i grundsärskolans kursplan i ämnet svenska som människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Undervisningen utifrån grundsärskolans kursplaner har ibland kritiserats för att inte ge förutsättningar för språkutveckling i meningsfulla sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Idrott och hälsa i grundsärskolan : en läroplansteoretisk studie om möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Simon Lindgren; Matilda Arenhäll; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att, genom en intervjustudie, undersöka den svenska grundsärskolans kursplan i idrott och hälsa utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Syftet ledde fram till följande mer preciserade frågeställningar: På vilka sätt styr kursplanen idrottslärares utformning av undervisningen i grundsärskolan och vilket stöd ger kursplanen? Vilka likheter och skillnader mellan kursplanen i idrott och hälsa för grund- respektive grundsärskolan uppfattar idrottslärare? Hur arbetar lärarna med inkludering? Vilken typ av fortbildning erbjuds verksamma lärare? Vilken funktion tilldelar lärarna betyg och bedömning i grundsärskolan? Metod Studien har ett läroplansteoretiskt perspektiv och utgår från Lindes arenor. LÄS MER

  3. 3. Tre yrkeskategoriers syn på tillgängliga lärmiljöer för individintegrerade elever.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Homanen; [2016]
    Nyckelord :En skola för alla; individintegrerade elever; inkludering; tillgängliga lärmiljöer.;

    Sammanfattning : Diskursen för utbildning i Sverige och flera andra länder är "en skola för alla". En skola där alla elever känner social och pedagogisk delaktighet, och oavsett behov av stöd har tillgång till inkluderande och tillgängliga lärmiljöer. LÄS MER

  4. 4. "Om och om igen" : en kvalitativ studie om idrottslärares utformning av ämnet idrott och hälsa i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Marie-Louise Eriksson; Maria Fernanda Hagman; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka grundsärskolans idrottsundervisning i relation till kursplanens innehåll. Frågeställningarna var: Vad innehåller kursplanen samt vilka skillnader finns gentemot grundskolans kursplan i ämnet idrott och hälsa? På vilket sätt är kursplanen förankrad i undervisningens utformning? Vilka hinder och/eller möjligheter finns i undervisningen? Metod De metoder som använts i studien var textanalys och kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Varför blir det dag och natt? - en undersökning om yngre elevers tankar och föreställningar

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anette Lundqvist; Carl Slettengren; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I vårt arbete har syftet varit att undersöka elevers tankar och föreställningar kring det naturvetenskapliga fenomenet dag och natt samt hur elevernas tankar och förställningar påverkas genom medverkan vid ett inlärningstillfälle. Undersökningen har genomförts med hjälp av två intervjutillfällen, före och efter en undervisningssekvens. LÄS MER