Sökning: "grundsärskolans kursplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden grundsärskolans kursplaner.

  1. 1. Integrerade elevers sociala delaktighet i grundskolan En kvalitativ studie av några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Carlsson; Sanna Englund; [2022-02-17]
    Nyckelord :integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; social delaktighet; fenomenologi; grundskola;

    Sammanfattning : Forskningsläget kring elever med intellektuell funktionsnedsättning är förhållandevis sparsam, i synnerhet kring de elever som läser enligt grundsärskolans kursplaner, men går integrerade i grundskolan i Sverige. Syftet med denna kvalitativa studie är således att undersöka några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Elevassistent eller elevassistent?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Paul Engdahl; Jessica Sigfrid; [2021-06-21]
    Nyckelord :elevassistent; grundsärskola; arbetsuppgift; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra elevassistentens arbetsuppgifter, hur ofta de utförs och eventuella skillnader i frekvens mellan grundsärskolans två kursplaner samt hur viktig relationen till specialläraren är för elevassistenten och varför. Med kvantitativ metod har data som behövs för att kunna ge en bild av elevassistentens yrkesroll i grundsärskolans två olika delar utifrån frågeställningarna samlats in. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse för elever som undervisas utifrån grundsärskolans kursplaner i grundsärskolan och integrerade i grundskolan : Undervisning, möjligheter och hinder

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Matilda Fors; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; grundsärskolans kursplaner; grundsärskola; integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; interaktion; sociokulturell kontext;

    Sammanfattning : Språket beskrivs i grundsärskolans kursplan i ämnet svenska som människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Undervisningen utifrån grundsärskolans kursplaner har ibland kritiserats för att inte ge förutsättningar för språkutveckling i meningsfulla sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Dubbla kursplaner och inkludering : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers erfarenheter av att skapa förutsättningar för lärande i grupper där elever läser utifrån olika läroplaner och kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hannah Nordén; Lena Olsson; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; integrering; värdegrund; intellektuell funktionsnedsättning; läroplaner;

    Sammanfattning : Elever som läser enligt särskolans läroplan (Skolverket, 2011b), kan få sin undervisning både i grundsärskolan där elever som läser enligt grundsärskolans kursplaner och träningsskolans kursplaner finns, eller vara integrerade i grundskolan. Syftet med denna studie var att undersöka och ge exempel på vilka förutsättningar för lärande, möjligheter och utmaningar som fanns i lärmiljöer där elever läser efter olika kursplaner (heterogena grupper) och vilka möjligheter för inkludering detta kunde ge. LÄS MER

  5. 5. Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - En intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Birgitta Abrahamsson; [2017]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; fmt-metoden; funktionsnedsättning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Abrahamsson, Birgitta (2016) Funktionsinriktad Musikterapi i grundsärskolan - en intervjustudie om beprövad erfarenhet genom samverkan (Functionally Oriented Music Therapy in An interview study about proven experience and joint work). Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER