Sökning: "grundskola F-3"

Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden grundskola F-3.

  1. 11. Representationer inom matematik : En studie utifrån elevperspektiv i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Rojin Kanj; [2022]
    Nyckelord :representationer; problemlösningsuppgifter; växling; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Matematiken lyfts av olika former av representationer. Samtliga representationer som används av elever inom matematikundervisningen är i grunden baserat på de fem olika representationsformer. De fem representationsformerna kommer i form av bilder, ord, situationer, symboler och laborativt material. LÄS MER

  2. 12. Digitala verktyg i undervisningen : En kvantitativ studie om digitala verktygs funktion inom svenskämnet för f-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emil Toikkanen; Emanuel Östman; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; Digital teaching materials; Digital aids; Swedish teaching; f-3; Compulsory school; Digitization.; Digitala verktyg; Digitala läromedel; Digitala hjälpmedel; Svenskundervisning; f-3; Grundskola; Digitalisering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa studie är att få en inblick i huruvida lärare på skolor i Mellansverige tillämpar digitala verktyg och hur inställningen till läromedlen ser ut inom yrkesgruppen. För att uppnå studiens syfte formulerades fyra frågeställningar. LÄS MER

  3. 13. Lärares användning av boksamtal i samband med högläsning i klassrummet : En kvantitativ studie om hur lärare F-3 använder sig av ett genusmedvetet boksamtal koppad till högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Lundberg; Anna Norgren; [2022]
    Nyckelord :Gender; sex; read-aloud literature; elementary school; F-3; survey; norm critics; book talk; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; data analysis; Genus; kön; högläsningslitteratur; grundskola; F-3; enkät; normkritik; boksamtal; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; dataanalys;

    Sammanfattning : I vår första studie som gjordes under SA1 visade det sig att även om lärare ansåg sig vara normkritiska vid valet av högläsningsböcker så visade det sig inte riktigt när vi analyserade böckerna. Vi funderade då på om den normkritiska aspekten kommer in i arbetet med böcker, alltså boksamtal. LÄS MER

  4. 14. Möjligheter och utmaningar med undersökande arbetssätt i ämnet biologi i årskurs 1-3 : En kvalitativ studie med NO-lärare i årskurs 1-3 och deras perspektiv i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Biologiundervisning; undersökande arbetssätt; grundskola; årskurs F-3; intervjustudie; pragmatiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar lärare i åk 1-3 upplever att det finns med undersökande arbetssätt för att främja elevernas lärande i biologi. Vidare är studiens syfte att söka svar på hur undervisningen i biologi påverkas av de möjligheter och utmaningar som enligt lärarna finns med undersökande arbetssätt. LÄS MER

  5. 15. Att våga tala : Lärares upplevelser och erfarenheter av talängsliga elever – en kvalitativ intervjustudie i grundskolans F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Klara Andersson; Mathilda Bergström; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; tala; svenska språket; skola; grundskola; årskurs F–3; lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Den föreliggande studien syftar till att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbetet med talängsliga elever. Syftet gav upphov till tre frågeställningar om hur talängslan framträder, vilka utmaningar dessa elever står inför i skolan och vilka arbetssätt som lärarna anser gynnar de talängsliga eleverna. LÄS MER