Sökning: "grundskola F-3"

Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden grundskola F-3.

  1. 21. "Det bara är så" : en studie om barnlitteraturen ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefin Westbom; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; grundskola; högläsning; intersektionalitet; normer; normkritik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga bruket av barnlitteratur i åk F-3 och genom detta analysera barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv och elevers uppfattningar om dessa normer. De utvalda normerna för studien var kön, genus, etnicitet och funktionalitet. LÄS MER

  2. 22. ”Man får tänka att det är inte eleven som är problemet, att det är du som har problemet” : ‒ En intervjustudie om elevers koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Gransten; Lowisa Löwf; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Intervjuer; Koncentrationssvårigheter; Lärares strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om F-3-lärares uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter, samt deras strategier för att möta dessa elever. Studien har utgått ifrån frågeställningarna Vilka likheter och skillnader kan identifieras mellan lärares olika uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter?, Vad har lärarna för farhågor om inget görs åt en elevs koncentrationssvårigheter?  och På vilka sätt uppger lärare att de hanterar elevers koncentrationssvårigheter? Då syftet är att skapa kunskap om lärares uppfattningar och erfarenheter om elevers koncentrationssvårigheter är fenomenografi och fenomenologi studiens utgångspunkter. LÄS MER

  3. 23. Motiverande matematikundervisning : en intervjustudie om hur F-3 lärare arbetar och hur deras arbete kan påverka elevers motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Schollin; Sanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :motivation; kompetens; autonomi; tillhörighet; inre motivation; yttre motivation; self determination theory; grundskola; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om F-3 lärares perspektiv när det kommer till hur elever motiveras i matematikklassrummet. Syftet med studien är, dels att med motivationsteorin Selfdetermination Theory (SDT) som utgångspunkt, få kunskap om hur F-3 lärare arbetar för att motivera elever i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 24. Högläsning – nyckeln till ett läsintresse för skönlitterära texter? : En intervjustudie om lärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Vacchi; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; läsintresse; motivation; lärarperspektiv; reading out loud; reading aloud; grundskola F–3;

    Sammanfattning : Tidigare forskning beskriver att högläsning främjar ett läsintresse. Samtidigt visarPISA-resultat att läsintresset hos elever minskar. Utifrån den inspektionen väcktes ennyfikenhet i mig att undersöka hur lärare arbetar med högläsning kombinerat med att främjaett läsintresse. LÄS MER

  5. 25. Är det critical literacy? : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Petkovic; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; critical literacy perspective; teachers perceptions; year F - 3; elementary school; critical literacy; critical literacyperspektiv; lärarens uppfattningar; årskurs F - 3; grundskola;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i att läroplanen (Lgr11) beskriver att skolans uppdrag är att främja eleverna att bli initiativtagande, ansvarstagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare (Skolverket, 2019). Studiens syfte är att synliggöra hur några utvalda, verksamma lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken genom sin undervisning. LÄS MER