Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  2. 2. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Lundblad; Sandra Thelin; [2024]
    Nyckelord :democracy; democratic classroom; elementary school; middle school; student influence; demokrati; demokratiska arbetssätt; demokratisk undervisningsmetod; demokratiskt medborgarskap; demokratiuppdrag; lärare; mellanstadiet; samhällskunskap; SO; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER

  3. 3. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  4. 4. ”Eftersom lärande är kommunikation måste man kommunicera för att lära” : Lärares arbete med boksamtal i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rebecca Edqvist; Paulina Gatu; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; textsamtal; literacy; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har enligt den senaste PISA-mätningen (2022) visat ett dalande resultat som idag motsvarar samma nivåer som under mätningen år 2012 då de lägsta nivåerna för elevers läsförståelse utmättes. PIRLS-mätningen 2021 vittnar om ett likartat resultat, som berör elever i grundskolan, med försämrade resultat i läsförståelse inom både skönlitteratur och sakprosa. LÄS MER

  5. 5. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER