Sökning: "grundskolan senare år"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden grundskolan senare år.

  1. 1. Arbetsterapeuters erfarenheter av att stödja elever med problematisk skolfrånvaro i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Linnéa Hansson; Joanna Wirén; [2024]
    Nyckelord :Arbetsterapi; delaktighet; grundskola; miljö; problematisk skolfrånvaro.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Problematisk skolfrånvaro har på senare år ökat och kommit att bli ett samhälleligt problem. Barns framtid och utveckling är till stor del präglad av att de klarar av skolan. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan - Utifrån förskollärares resonemang. ”Vi har böcker, vi har tid och vi har barnen så vi ska bara göra det” : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnea Alvarado; Elina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; barns språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt senaste rapporten från PIRLS fortsätter skriv- och läsförståelse hos barn i årskurs 4 att minska, vilket enligt Skolverket är oroväckande. Förskolan är en betydelsefullarena där barn skapar en tidig nyfikenhet till läsningen, och där barnens intresse för att läsa på egen hand skapar en god grund för att vända den negativa trenden senare i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  4. 4. "Vi förlägger problemen utanför skolan och tänker inte på den kompetens vi faktiskt har" : En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med att främja närvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Bergdahl; Åsa Sjölund; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; främja närvaro; lärmiljö; relationellt perspektiv; systemteori; specialpedagogens arbete.;

    Sammanfattning : I aktuell forskning kring skolfrånvaro framkommer ett behov av perspektivskifte, från att se till individuella orsaker gällande frånvaro mot att se till skolan och dess lärmiljöer i syfte att främja närvaro. Specialpedagogens uppdrag handlar enligt examensförordningen (SFS 2017:1111) om att verka för en lärmiljö som är tillgänglig för alla elever genom att arbeta på både individ-, grupp- och organisationsnivå. LÄS MER

  5. 5. Yrkesroller i den anpassade grundskolan : En enkätstudie om arbetsuppgifter, samarbete och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Österman Ellinore; Strandell Eva; [2023]
    Nyckelord :Elevassistenter; yrkesroller; utbildning; arbetsbeskrivningar; kompetens.;

    Sammanfattning : Fram till 1990-talet var utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning mest fokuserad på vård och omsorg. Under senare år har elevernas kunskapsutveckling blivit allt tydligare i läroplanerna, det innebär att yrkesrollerna behöver uppdateras. LÄS MER