Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Strategier för kreativitet : En kvalitativ undersökning om bildlärares kreativitetsgenerering i grundskolans senare år

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Henrik Frank; [2023]
    Nyckelord :Kreativitet; bildämnet; bildlärare; sociokulturell teori; kreativa strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur bildlärare, verksamma i grundskolans årskurs 7–9, ser på kreativitet generellt och specifikt på elevers kreativitet i bildundervisning, samt vilka strategier bildlärare säger sig använda för att stimulera elevernas kreativa utveckling i bildundervisningen. Urvalet för denna studie är fem högstadielärare som undervisar i bildämnet på olika högstadieskolor i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Begrepp inom elektromagnetism i fysikläromedel för årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandi Bodenhall; [2022]
    Nyckelord :elektromagnetism; fysik; läromedelsstudier; årskurs 7-9; ämnesbegrepp;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete i lärarutbildningen kopplat till fördjupningsämnet fysik. Läromedel spelar en stor roll i grundskolan när elever undervisas i fysik. Oerfarna lärare tillförlitar sig i högre grad till läromedel som då får en kvalitetssäkrande funktion. LÄS MER

  3. 3. Läsning och läsundervisning i grundskolans senare år : Hur lärare och elever ser på läsning i NO och SO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabella Skatz; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; läsundervisning; lässtrategier; stödstrukturer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur lärare i naturorienterande och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare år arbetar med läsning och lässtrategier i undervisningen. Det ingår dessutom ett elevperspektiv i studien. LÄS MER

  4. 4. Främjande av skolnärvaro hos elever med hemmasittarproblematik i grundskolans senare år : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Karl Ardeberg; [2020]
    Nyckelord :Early school leaving; ESL; school dropout prevention; school motivation; linguistic availability; KASAM; Hemmasittare; problematisk frånvaro; närvarohöjande åtgärder; motivation i skolarbetet; språklig tillgänglighet; KASAM;

    Sammanfattning : Nedanstående systematiska litteraturstudie är en studie av forskning rörande hemmasittarproblematik i grundskolans senare skolår. Syftet för studien är att genom en systematisk litteraturstudie undersöka vilka arbetssätt och förhållningssätt som aktuell forskning lyfter fram som framgångsfaktorer för att bryta hemmasittarproblematik och främja närvaro och motivation hos elever i grundskolans senare år i riskzon för permanentad frånvaro och utebliven gymnasiebehörighet. LÄS MER

  5. 5. Krigsskildringar i bilderböcker : Hur krig beskrivs och gestaltas i fyra bilderböcker med koppling till svenskundervisning i grundskolans senare år och på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Emelie Ödén; [2019]
    Nyckelord :Bilderbok; krig; textanalys; bildanalys; stilfigurer; svenskundervisning; grundskolans senare år; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar fyra bilderböcker: Den långa, långa resan av Ilon Wikland och Rose Lagercrantz (1995), Tänk dig att fly av Pimm van Hest (2018), Flykten av Francesca Sanna (2016) samt Dagen då kriget kom av Nicola Davis (2018). Bilderböckerna skildrar barn som faller offer för krig och deras resa till fredligare länder. LÄS MER