Sökning: "grundskolans senare år"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden grundskolans senare år.

  1. 6. EN PROFESSION UNDER LUPP : En studie om hur rektor kan se studie- och yrkesvägledareskompetens och profession i elevhälsoteamet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anneli Hammare; Carina Gillisson; [2018]
    Nyckelord :Team; rektor; profession; kompetens; studie- och yrkesvägledare; elevhälsoteam;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta fram och analysera hur rektorer kan uppfatta studie- och yrkesvägledares kompetens och profession i arbeten kring elevhälsoteamet i grundskolans senare år. Vårt mål med studien är att undersöka hur studie- och yrkesvägledares roll kan få mer status och bli mer stabil om studie- och yrkesvägledare har samma villkor som de övriga professionerna i elevhälsoteamet. LÄS MER

  2. 7. Får alla vara med? : En läromedelsstudie i ämnet svenska med fokus på mångkulturell representation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Iida Kasanen; [2018]
    Nyckelord :Orientalism; Multiculturality; Interculturality; Study Materials; Orientalism; mångkulturell; interkulturell; läromedel;

    Sammanfattning : The purpose of the essay is to investigate how today’s multicultural society is reflected in teaching materials for the elementary school’s later years in the subject Swedish. The purpose is also to investigate how the school’s mandate to develop a capacity to live with and realize the values of cultural diversity is evident in the chosen teaching materials in Swedish as a subject. LÄS MER

  3. 8. Läroböckers skildring av begreppet livsåskådning : En studie om hur läroböcker inom ämnet religion framställer och karaktäriserar livsåskådningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Christofer Olsson; [2018]
    Nyckelord :livsåskådning; läromedelsanalys; religion; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att utveckla kunskap om hur begreppet livsåskådning karaktäriseras och framställs i läroböcker genom att undersöka hur stort utrymme religiösa och sekulära livs- åskådningar har i läroböckerna. I den tidigare forskningen som berör livsåskådningsbegreppet visar det sig att läroböcker tenderar att framföra en enkelspårig förklaring av begreppet. LÄS MER

  4. 9. “They call her Ugly Girl” : en kvalitativ litteraturstudie av läromedel i engelska, utifrån aspekterna genus och heteronormativitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Landin Dillner; [2018]
    Nyckelord :​jämställdhet; stereotyper; queerteori; normer; hbtq; engelskundervisning;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument står att ingen i skolan ska utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, eller sexuell läggning, och att skolan aktivt ska motverka traditionella könsmönster. Syftet med denna studie var att öka kunskapen om läromedel i ämnet engelska för grundskolans senare år utifrån aspekterna genus och heteronormativitet. LÄS MER

  5. 10. Läroböcker i religionskunskap: En diskursanalys av hur homosexualitet framställs i läroböcker för grundskolans senare del åk 7 - 9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Linda Svedman; [2017]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; homosexualitet; diskursanalys; religionsundervisning; religion; homosexualitet skolan.;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en diskursanalys som granskar läromedel i religionskunskap, riktade till grundskolans senare år, utifrån Lgr11. Syftet är att se vilka normer och värderingar som kommer till uttryck när homosexualitet omnämns, samt hur detta förhåller sig till skolans värdegrund samt läroplan. LÄS MER