Sökning: "grundskolans tidigare år"

Visar resultat 16 - 20 av 806 uppsatser innehållade orden grundskolans tidigare år.

  1. 16. Laborativt material vid undervisning om taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om hur samt varför lärare använder laborativt material och dess effekter på elevers lärande inom taluppfattning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Daoud; Catia Yaqoub; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans tidigare år; taluppfattning; laborativt material; konkret material; effekter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur och varför lärare använder laborativt material i sin matematikundervisning inom taluppfattning, samt undersöka om vilka effekter laborativt material har på elevernas lärande inom taluppfattning i årskurs 1–3. För att besvara dessa frågeställningar har vi gjort en systematisk litteraturstudie för att hitta vetenskapliga studier om laborativt materials användning inom taluppfattning, som vi sedan har analyserat samt sammanfattat. LÄS MER

  2. 17. MEDBORGARIDEAL I UPL 1919 OCH I GENTILES REFORM : En kontrastiv studie om medborgarideal vid 1920-talet i Sverige och i Italien

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Chiara Maso; [2023]
    Nyckelord :medborgarideal; UPL1919; Gentiles reform; diskursanalys; utbildningsfunktioner; utbildningsdokument;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka medborgaridealen i svenska och italienska utbildningsdokument vid 1920-talet. Arbetet beskriver vidare vilka medborgares förmågor som kan kopplas till OECDs kognitiva och sociala förmågor. Slutligen synliggörs var tyngdpunkter ligger enligt Biestas utbildningsfunktioner. LÄS MER

  3. 18. Rasism i skolan : En strukturerad litteraturstudie av forskning om rasism i grundskolans tidigare år

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sabina Mandzukic; Melina Novak; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Främjar digitala verktyg skrivandet i tidig ålder och i så fall hur?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edith Economou OIsson; Fridery Emma; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; grundskolans tidigare år; motivation; skrivundervisning; skrivutveckling; utmaningar;

    Sammanfattning : Kursplanen i svenska nämner att eleverna ska få möta olika former av digitala verktyg i undervisningen. Efter den verksamhetsförlagda utbildningen väcktes ett intresse hos oss kring att undersöka digitala lärmiljöer i samband med skrivutveckling. LÄS MER

  5. 20. Tidiga stödinsatser i grundskolans tidigare år för andraspråkselever som gynnar en språk- och kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Knutsbo; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; sociokulturellt perspektiv; tidiga stödinsatser; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka stödinsatser andraspråkselever får i skolan samt vilka möjligheter och begränsningar det finns för pedagogisk personal att utföra stödet. För att undersöka detta genomfördes sju intervjuer med informanter från fyra olika grundskolor i mellersta Norrland. LÄS MER