Sökning: "grundskoleelever"

Visar resultat 21 - 25 av 196 uppsatser innehållade ordet grundskoleelever.

  1. 21. EN SVÅR NÖT ATT KNÄCKA? : - En kvalitativ intervjustudie om recept i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Jessica Flodquist; Martina Isaksson; [2023]
    Nyckelord :didaktik; pedagogik; hem- och konsumentkunskap; recept; litteracitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Historiskt har recept funnits under lång tid men har inte alltid varit nedskrivna i text. I ämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK) ingår recept och instruktioner som en del av det centrala innehållet i läroplanen Lgr22 och något grundskoleelever ska möta i sin undervisning. LÄS MER

  2. 22. "Killarna mot tjejerna" : En intervjustudie om grundskoleelevers uppfattningar om jämställdhet på idrottslektionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Matilda Sakuth; Hanna Taipale Blombäck; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Könsmönster; Idrott och hälsa; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige finns styrdokumentet läroplanen som föreskriver att under­vis­ningen i skolan ska präglas av jämställdhet och att skolan ska arbeta för att motverka traditionella könsmönster. Trots det visar forskning att idrottslärares uppfattningar om jämställdhet tenderar att grunda sig i ett ideal där manligt är överordnat kvinnligt och en maskulin norm uppmuntras på lektionerna i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  3. 23. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Didrik Backteman; Cathrine Hagman; [2023]
    Nyckelord :Neurodevelopment; neurodevelopment disorders; neuropsychology; school och school counseling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER

  4. 24. “Det handlar ju om att lära känna eleven och förstå hur han eller hon fungerar” : En studie om pedagogers upplevelser av arbetet med grundskoleelever med autismspektrumtillstånd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Celinne Bergvall; Angelica Larsson; [2022]
    Nyckelord :Skola; AST; Anpassningar; Relationellt perspektiv; Arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers upplevelser av framgångsfaktorer i arbetet med elever med AST (autismspektrumtillstånd). Detta genomfördes utifrån ett relationellt perspektiv, med en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 25. Psykisk ohälsa i grundskolan : Design för att förebygga psykisk ohälsa hos grundskoleelever

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Linn Otendal; [2022]
    Nyckelord :Mental illness; primary school; sensitive target group; user-centered design; product design; Psykisk ohälsa; grundskola; känslig målgrupp; användarcentrerad design; produktdesign;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande problem i dagens samhälle, inte minst bland barn och unga. Tidigare forskning visar på vikten av att fokusera på att förebygga detta i tidig ålder då det har visat minska förekomsten av psykiska besvär. LÄS MER