Sökning: "grundskoleutbildning för alla"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden grundskoleutbildning för alla.

  1. 1. Ojämlikhet i utfall efter stroke : Förklarar riskfaktorer socioekonomisk skillnad i utfall?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statistik

    Författare :Miriam Gladh; Agnes Holma; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stroke är en folksjukdom i Sverige med ungefär 25 000 drabbade varje år, där de med låg socioekonomisk status riskerar ett sämre utfall efter stroke än de med hög socioekonomisk status. Syftet med denna uppsats var därför att undersöka om en högre förekomst av riskfaktorer bland de med låg socioekonomisk status förklarar varför de har ett sämre utfall än de med hög socioekonomisk status. LÄS MER

  2. 2. Digitala matematikprestationer : En studie om att visa sina kunskaper via digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emma Kjellin; [2020]
    Nyckelord :bedömning; digitala enheter; digitala prov; digitala test; digitala verktyg; grundskoleutbildning; matematik; surfplatta; test;

    Sammanfattning : Då nationella prov och bedömningsstöd är under digitalisering undersöks i denna studie om elevers provresultat i matematik ger en rättvisande bild av deras kunskaper när de ska visa dessa via ett digitalt verktyg. Forskningsfältet talar både för och emot användandet av digitala verktyg när elever ska visa sina kunskaper i prov- samt bedömningssituationer. LÄS MER

  3. 3. "Jag känner mig mer hemma i dövvärlden även om jag kan prata" : Ungdomars erfarenheter av att byta från en auditivt orienterad till en visuellt orienterad skolmiljö

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Andersson; Linn Fröberg; [2020]
    Nyckelord :School placement; school setting; transition; deaf and hard-of-hearing students; identity work; social identity; Skolbyte; skolmiljö; transition; döva elever; hörselnedsättning; identitetsarbete; social identitet;

    Sammanfattning : Varje år byter ett antal elever som är döva eller har hörselnedsättning (D/HN) skolform under pågående grundskoleutbildning. Det har inte funnits en samlad bild av varför bytet sker och hur eleverna upplever omställningen. LÄS MER

  4. 4. Intersektionalitet och maktstrukturer i skönlitteraturens värld : En läromedelsgranskning av skönlitterära texter i en läroboksserie i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Kihlberg; Ylva Atle; [2019]
    Nyckelord :Text analysis; discourse analysis; intersectionality; study material; power structures; Textanalys; diskursanalys; intersektionalitet; läromedel; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolans värdegrund bygger på tanken om alla människors lika värde och skolan ska arbeta för att motverka maktstrukturer som exempelvis könsmönster och rasism. Under sin grundskoleutbildning får elever ta del av en stor mängd skönlitteratur, vilket delvis sker genom läroböcker. LÄS MER

  5. 5. Lokalisering av en högstadieskola i en småstad : en rumslig multikriterieanalys över Mora tätort

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad, GIS

    Författare :Sebastian Nordman; Mikael Ädling; [2018]
    Nyckelord :Multikriterieanalys; Geografiska informationssystem; Analytisk hierarkiprocess; Samhällsplanering; Skollokalisering;

    Sammanfattning : Det är ofta ett svårt beslut för en kommun att ur ett ekonomiskt perspektiv bestämma om gamla skolor ska renoveras eller om det ska byggas nya. Om kommunen väljer att bygga en ny skola är det många olika kriterier och intressen som ska beaktas. LÄS MER