Sökning: "grundskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 351 uppsatser innehållade ordet grundskollärare.

  1. 1. Digital kompetens hos grundskollärare. En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för digital undervisning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Alban Ceku; Dennis Jangbrand; Noa von Bahr; [2021-11-15]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; kompetensutveckling; grundskollärare; skola;

    Sammanfattning : In the last ten years the rate in which digitalization has proceeded in schools hasincreased rapidly. Many new digital resources have been introduced that create newpossibilities in ways that education and teaching can be conducted. This has createdbig demands on teachers who need to build new knowledge on how these digitalresources can be used. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofia Gustafsson; [2021-02-02]
    Nyckelord :Digital lärmiljö; fortbildning; professionell digital kompetens; professionsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärarepå skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolansdigitala lärmiljö. För att besvara studiens syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hurser infrastrukturen ut kring skolans digitala lärmiljö? Hur bedrivs fortbildning kring den digitala lärmiljön på skolorna? Vilka förutsättningar anser sig lärarna sakna för att undervisa i den digitala lärmiljön? För att undersöka studiens syfte genomfördes en digital enkätundersökning online, där grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser deltog. LÄS MER

  3. 3. Individanpassad undervisning : En kvalitativ studie om hur verksamma lärare upplever och arbetar med individanpassad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Hanna Svedlund; [2021]
    Nyckelord :Grundskollärare; Individanpassad undervisning; Individanpassning; Individualisering; Lågstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur verksamma lärare i lågstadiet ser på möjligheten att individanpassa undervisningen. De frågeställningar som använts i studien är: Hur individanpassar lärare undervisningen? Samt vilka hinder ser lärare för att kunna individanpassa undervisningen? Det sociokulturella perspektivet används för att analysera resultatet. LÄS MER

  4. 4. Grundskollärares inställning till deras arbetsplats och arbetssituation : En kvantitativ enkätundersökning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2021]
    Nyckelord :Ramfaktorteorin; faktor; arbetsplats; arbetssituation; arbetsmiljö; grundskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ramfaktorteorin undersöka grundskollärare arbetssituation och granska vilka faktorer lärarna prioriterar på deras arbetsplatser. Studien utgår från två forskningsfrågor: 1) Vilka ramfaktorer upplever grundskollärarna som viktigast på sin arbetsplats? 2) Hur ser grundskollärararna på sin arbetssituation utifrån ett fokus på ramfaktorer?  Teorins används som ett analysverktyg för att identifiera ramfaktorer som har effekt på grundskollärares arbetsplatser och arbetssituation. LÄS MER

  5. 5. Klasskapande i grundskolan : En studie lärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Simona Tegman; Maja Mosca; [2021]
    Nyckelord :klass; kompensatoriskt uppdrag; kulturellt kapital; normkritisk pedagogik; social mobilitet;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattningar kring klass utifrån deras berättelser om sin egen bakgrund och om sina elevers bakgrund. Anledningen är att vi har saknat normkritik ur ett klassperspektiv. Vi har intervjuat sex grundskollärare på fem skolor i Malmö. LÄS MER