Sökning: "grundskollärare"

Visar resultat 21 - 25 av 458 uppsatser innehållade ordet grundskollärare.

  1. 21. Digitala verktyg i matematikundervisning : En kvalitativ undersökning kring de digitala verktygen i matematikundervisningen och grundskollärares syn på sin digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Skrijelj Amina; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digital teknik blir allt mer betydelsefullt i samhället. Många barn idag har en stor vana med att hantera digitala verktyg och idag finns det krav på deras digitala kompetens i skolan. LÄS MER

  2. 22. Digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen : En kvalitativ undersökning om matematiklärares uppfattningar om digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Crepulja; Sofia Larsson; [2023]
    Nyckelord :Digital resources; problem-solving; problem-solving teaching; teacher’s digital competence; TPACK-framework; primary school teachers 4-6; Digitala lärresurser; problemlösning; problemlösningsundervisning; lärares digitala kompetens; TPACK- ramverket; grundskollärare 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematiklärare beskriver digitala lärresursers användbarhet i sin problemlösningsundervisning. För att undersöka detta har flera kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER

  3. 23. Ämnesövergripande arbete med Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om grundskolelärares upplevelser kring ämnesövergripande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Linnea Andersson; Margareta Devall Amundrud; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning hem och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Läroplanen för svensk grunskola säger att rektor har ansvar att skapa möjligheter för ämnesövergripande arbetsområden. Där står också att undervisningen ska samordnas så att eleverna kan uppfatta kunskaper som helhet. LÄS MER

  4. 24. Lärande i framtidens klassrum : En fenomenografisk analys av grundskollärares uppfattningar om teknikens påverkan på framtidens undervisning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rikard Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Framtid; grundskollärare; kunskapsutveckling; fenomenografi; kontroll; teknisk kompetensutveckling; digital utveckling;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen i samhället påverkar synen på hur kunskapsutvecklingen sker i framtiden. Syftet med studien är att utforska grundskollärares uppfattningar om hur tekniken påverkar undervisningen i ett framtida klassrum. LÄS MER

  5. 25. “Vi drunknar i arbete” : En intervjustudie om arbetsmiljö och stress bland kvinnliga grundskollärare.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Josephine Kankaala; Rebecca Christensson; [2023]
    Nyckelord :lärare; stress; ansvarsområden; arbetstempo; arbetsuppgifter; krav; kontroll; gränslöshet; roll.;

    Sammanfattning : Kontaktyrken i dagens samhälle beskrivs som högstressarbeten som främst innehas av kvinnor. Läraryrket anses vara ett av de mest utsatta arbetena utifrån press och psykisk arbetsbörda. Syftet med studien är att undersöka förhållandet mellan arbetsmiljö och stress utifrån de kvinnliga grundskollärarnas perspektiv. LÄS MER