Sökning: "grundskollärare"
Visar resultat 21 - 25 av 458 uppsatser innehållade ordet grundskollärare.
21. Digitala verktyg i matematikundervisning : En kvalitativ undersökning kring de digitala verktygen i matematikundervisningen och grundskollärares syn på sin digitala kompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Digital teknik blir allt mer betydelsefullt i samhället. Många barn idag har en stor vana med att hantera digitala verktyg och idag finns det krav på deras digitala kompetens i skolan. LÄS MER
22. Digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen : En kvalitativ undersökning om matematiklärares uppfattningar om digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematiklärare beskriver digitala lärresursers användbarhet i sin problemlösningsundervisning. För att undersöka detta har flera kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER
23. Ämnesövergripande arbete med Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om grundskolelärares upplevelser kring ämnesövergripande arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Läroplanen för svensk grunskola säger att rektor har ansvar att skapa möjligheter för ämnesövergripande arbetsområden. Där står också att undervisningen ska samordnas så att eleverna kan uppfatta kunskaper som helhet. LÄS MER
24. Lärande i framtidens klassrum : En fenomenografisk analys av grundskollärares uppfattningar om teknikens påverkan på framtidens undervisning
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den digitala utvecklingen i samhället påverkar synen på hur kunskapsutvecklingen sker i framtiden. Syftet med studien är att utforska grundskollärares uppfattningar om hur tekniken påverkar undervisningen i ett framtida klassrum. LÄS MER
25. “Vi drunknar i arbete” : En intervjustudie om arbetsmiljö och stress bland kvinnliga grundskollärare.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Kontaktyrken i dagens samhälle beskrivs som högstressarbeten som främst innehas av kvinnor. Läraryrket anses vara ett av de mest utsatta arbetena utifrån press och psykisk arbetsbörda. Syftet med studien är att undersöka förhållandet mellan arbetsmiljö och stress utifrån de kvinnliga grundskollärarnas perspektiv. LÄS MER