Sökning: "grundskolor"

Visar resultat 1 - 5 av 603 uppsatser innehållade ordet grundskolor.

  1. 1. Särskilt begåvade elever Aktionsforskning på två grundskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Irene Jönsson; Marie Larsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Aktionsforskning; begåvning; högpresterande; särskilt begåvad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna aktionsforskning var att öka kunskapen om särskilt begåvade elever hos oss som forskare och pedagogerna på två utvalda skolor. Att undersöka förkunskaper, göra fördjupning i litteratur och forskning, utbilda berörda pedagoger blev viktigt för att kartlägga det valda området. LÄS MER

  2. 2. Handledning - en förväntan om att nå förändring En kvalitativ studie om specialpedagogisk handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Blad; Malin Hedlund; Ida Särnholm; [2020-01-16]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; specialpedagogik; handledning; arbetslag;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur några specialpedagoger, rektorer och pedagoger, inom befintliga arbetslag, uppfattar den handledning som utövas av skolans specialpedagog i arbetslagen.Teori:Systemteorin används i denna studie som teoretiskt ramverk med fokus på de centrala begreppen; helhet och delar, relationer, här-och-nu-tänkande, cirkularitet samt möten mellan och inom system. LÄS MER

  3. 3. STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Thao Truong; [2020-01-07]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; studiehandledare; nyanlända elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : SyfteStudien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanländahögstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar:+ På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieeleversspråk- och kunskapsutveckling?+ Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektivoch ur ämneslärarens perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Konflikter på högstadiet : Hur lärare uppfattar att de hanterar och förebygger konflikter som uppstår mellan elever

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nada Aldeeb; Clara Lindberg; [2020]
    Nyckelord :konflikter; konflikthantering; fenomenografi; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Att hantera och förebygga konflikter har de senaste åren blivit en allt mer omfattande del i läraryrket. Om konflikter mellan elever inte uppmärksammas eller hanteras kan de komma att ge negativa konsekvenser genom att påverka undervisningen samt elevernas välbefinnande i skolan. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av den aritmetiska förmågan för skolbarn i årskurs 4 – 6 : Normering av test som mäter delar av den aritmetiska förmågan samt undersökning av könsskillnader

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Louice Lundström; Louizé Svensson; [2020]
    Nyckelord :dyskalkyli; aritmetisk utveckling; könsskillnader; normering;

    Sammanfattning : Dyscalculia means that the individual has difficulties in acquiring arithmetic skills (i.e. addition, subtraction, division and multiplication). Even though dyscalculia affects 1. LÄS MER