Sökning: "grupp beskrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden grupp beskrivning.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Snö, blod och körsbärsblommor: Lexikografisk behandling och språkbrukares beskrivning av färger i svenska språket

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Susanna Andersson; [2023-02-10]
    Nyckelord :lexikografi; prototypteori; semantisk kategorisering; lexikala prototyper; Svensk ordbok; grundläggande färgtermer; färger;

    Sammanfattning : I denna masteruppsats undersöks hur färger kan förklaras med ord. Med utgångspunkt i teoretisk lexikografi analyseras definitioner av elva färgbeteckningar – SVART, VIT, RÖD, GUL, GRÖN, BLÅ, BRUN, ORANGE, ROSA, LILA och GRÅ – i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO 2021). LÄS MER

  3. 3. "Du måste skriva för att lära dig tänka" : Skrivundervisning i svenskämnet i förhållande till ChatGPT

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2023]
    Nyckelord :svenska; skrivundervisning; skrivdiskurser; ChatGPT;

    Sammanfattning : AI-programmet ChatGPT är ett nytt tekniskt fenomen som debatteras inom skolvärlden. Då programmet kan skriva alla möjliga slags texter åt den som frågar, uppstår frågan om vad detta innebär för skrivande i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Anmälningsplikt i förskolan : Pedagogers erfarenheter av hur information om anmälningsplikten, gällande orosanmälningar, i förskolan kan skapa mer tillitsfulla relationer till vårdnadshavare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :hanna andersson; Camilla Larandsson; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; Cooperation; Obligation to report; Preschool; Relationship; Anmälningsplikt; Barnmisshandel; Förskola; Relationer; Samverkan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers experiences of how information about the obligation to report, regarding reports of concern, affects the relationship between teachers and guardians. The method in this study is semi-structured qualitative interviews where ten active teachers were interviewed, both preschool teachers and childcare workers. LÄS MER

  5. 5. STEREOTYPICAL OR NON-STEREOTYPICAL? : WHICH HATE CRIMES ARE EASIER TO CATEGORIZE?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Maria Blem; Stephanie Kruuse av Verchou; [2023]
    Nyckelord :Expressions of hate motive; hate crimes; majority-on-minority cases; minority-on-minority cases; police reports; stereotyping; Hatbrott; majoritet-på-minoritet fall; minoritet-på-minoritet fall; stereotyper; uttryck av hatmotiv;

    Sammanfattning : Hate crime is an umbrella concept where the motive is to violate an individual or group based on their ethnicity, skin color, religious beliefs, sexual orientation, or gender identity or expression. This study examined police reports from the year 2018, marked as hate crimes. LÄS MER