Sökning: "grupp- och organisationsnivå"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden grupp- och organisationsnivå.

  1. 1. "Han får stora kraftfulla utbrott" -En innehållsanalys av pedagogisk bedömning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Jessica Bjurling; Petra Lilienström; [2019]
    Nyckelord :pedagogisk bedömning; pedagogisk utredning; innehållsanalys; skoldokument; värderande ord;

    Sammanfattning : Upprinnelsen till studien var en önskan och intention att belysa och öka förståelsen för ett av grundskolans ofta använda dokument, pedagogisk bedömning. Vår förhoppning är att studien ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Framgångsrika faktorer i mötet med elever som är i svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Linn Theander Lindskog; Monika Majewska Mroczkowska; [2019]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; lärarens roll; lärarens teoretiska bas; lärarkompetens; lärmiljö; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att presentera resultat som forskning har visat som framgångsrika i mötet med elever i lässvårigheter. Genom en sökprocess i olika databaser har vi granskat ett flertal artiklar, med relevans inom ämnet. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i praktiken : en fallstudie med fokus på delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Alm; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; fallstudie; hermeneutisk; inkludering; lärmiljö; möjligheter och utmaningar; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska hur en svensk grundskola arbetar med att inkludera en elev som har utvecklingsstörning och i förlängningen belysa saker vi kan lära oss av denna implementering med fokus på delaktighet. Arbetet belyses utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå och baseras på intervjuer med personer i fallstudieelevens närhet kopplat till skolmiljön samt observationer av eleven i när denne varit inkluderad i grundskoleklassen. LÄS MER

  4. 4. "Stress finns alltid med i bilden" : Skolrelaterad stress hos barn – en fråga för skolkuratorn?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Socialt arbete

    Författare :Karolina Åkerström; [2018]
    Nyckelord :School-related stress; children; school counsellor; psychosocial environment; student health; school; Skolrelaterad stress; barn; skolkurator; psykosocial miljö; elevhälsa; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur skolkuratorer beskriver skolrelaterad stress hos barn samt hur de i sin yrkesroll arbetar med frågor som rör skolrelaterad stress hos barn. Metoden i studien var kvalitativ och semistrukturerade intervjuer genomfördes med skolkuratorer arbetandes inom grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Åtgärdsprogram-svårigheter och möjligheter

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ingrid Persson; Carina Lindström; [2018]
    Nyckelord :inkludering; kategorisering; relationer; specialpedagogik; specialpedagogiska perspektiv; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Öka kunskapen om utformning av åtgärdsprogram. Syfte och frågeställning Syftet med undersökningen är att analysera och jämföra hur två skolor i en stor respektive liten kommun skriver fram åtgärdsprogram i årskurs 4–6 men även att ta reda på vilka åtgärder som föreslås. LÄS MER