Sökning: "grupparbete i undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden grupparbete i undervisning.

  1. 1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Boman; [2024]
    Nyckelord :läranderesurser; elevsamarbete; kollaboration; undervisningstradition;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Motivation ur variation : En kvalitativ studie om motivationsfrämjande läs- och skrivundervisning ur lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susann Dahl; Terese Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Anpassning; behov; belöning; digitala verktyg; enskilt arbete; grupparbete; motivation; självkänsla; självförtroende; uppmuntran; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka årskurs 1-3-lärares uppfattningar om motivationsfrämjande inslag i läs- och skrivundervisning. Metoden utgick från en kvalitativ forskningsmetod bestående av 8 semistrukturerade intervjuer med lärare från årskurserna 1-3. LÄS MER

  3. 3. "Du har alltid en förlorare i ett grupparbete" : En intervjustudie angående samhällskunskapslärares upplevda problem och deras lösningar gällande elevers grupparbeten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; samhällskunskap; gruppbedömning; bedömning; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that teachers’ use of group work in Swedish schools has decreased significantly since the 1980s, in favor of more individual- and teacher-led activities. The questions concern partly how the teachers perceive group works in their practice of teaching in social studies. LÄS MER

  4. 4. Demokratisk klassrum : Lärarensarbetsmetoder för att främja demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Intissar Hassoun; Ghoufran Shoker; [2023]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; SO undervisning; Strukturera undervisning; Värdegrund; Deliberativ undervisning; Elevinflytande; Medborgarfostran.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och belysa de mest effektivaarbetssätten och arbetsmetoderna för att skapa ett demokratiskt klassrum, samt hurdessa metoder möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att delta i demokratiskaprocesser. Vi kommer också att besvara frågan "Vilka metoder och strategier använderlärare för att skapa ett demokratiskt klassrum?". LÄS MER

  5. 5. "Jag vill att ALLA studenter ska klara utbildningen!" En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om flerspråkiga studenters skrivande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Jenny Antonsson; [2022-05-04]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; skrivdiskurs; skrivande; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet och frågeställningarna som ligger till grund för detta arbete handlar om lärares egen uppfattning och roll i studenternas skrivutveckling i en alltmer flerspråkig högskola. Undersökningen fokuserar dels på vad lärare ser som resurs, utmaningar och behov hos studenter med annat modersmål i skrivande och skriftliga uppgifter dels på hur de själva möjliggör tillgång till den sekundära diskursen som skrivande inom programmet innebär samt hur möjliggörandet manifesteras i undervisning, respons och samverkan. LÄS MER