Sökning: "gruppbaserat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden gruppbaserat lärande.

  1. 1. Förutsättningar och attityd för sambedömning : En kvalitativ studie av skolans förutsättningar och attityd kring sambedömning inom SO-ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jonathan Leino; Ida Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Attityd; bedömning; förutsättningar; kollegialt lärande; kompetensutveckling; likvärdighet; sambedömning och samsyn.;

    Sammanfattning : Sambedömning är en arbetsmetod som utifrån ett litet empiriskt forskningsfält visat på potential att kunna öka rättvisan och likvärdigheten i lärares bedömningar av sina elevers arbeten. Trots detta finns det belägg som menar på att sambedömning inte är särskilt förekommande bland skolor, något som kan kopplas till lärarens arbetsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Kollaborativt och kooperativt lärande i matematik: fördelar och viktiga aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ebba Jönsson; Emma Lindell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Kollaborativt lärande; Kooperativt lärande; Grundskolan;

    Sammanfattning : Målet med kunskapsöversikten var att undersöka hur kollaborativt och kooperativt lärande kan gynna elevers kunskapsutveckling i ämnet matematik i skolans yngre åldrar, och vidare att undersöka de aspekter som kan anses viktiga för att främja elevers lärande i dessa arbetssätt. Kollaborativt lärande definieras som individbaserade uppgifter där man kan använda klasskamraterna som stöd, medan kooperativt lärande utgår från par- och gruppbaserat lärande där gruppen bedöms och belönas gemensamt. LÄS MER

  3. 3. Grupparbete eller studiegrupp? : En kvalitativ studie om universitetsstudenters uppfattningar om gruppbaserat lärande.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Hedefalk; Eleonor Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :grupparbete; gruppbaserat lärande; gruppstorlek; studiegrupp.;

    Sammanfattning : Vetenskaplig forskning påvisar att grupparbeten som undervisningsmetod har många fördelar för lärandet. Men forskningen indikerar också att det finns ett behov att djupare studera individuella uppfattningar kring grupparbeten, då det råder skilda uppfattningar om vad som är positivt och negativt för lärandet med grupparbete. LÄS MER

  4. 4. RECIPROCAL TEACHING I NÄTBASERADE MILJÖER - En litteraturstudie om hur dialogiska processer kan främja läsförståelse med hjälp av digitala redskap

    Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Simon Rudbäck; [2012-02-03]
    Nyckelord :Synkron; asynkron; reciprocal teaching; argumentation; script; rollbaserat;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att ge en inblick i hur man kan använda digitala redskap för att främja elevers läsförståelse enligt metoden Reciprocal Teaching. Metoden som är framtagen av den amerikanska forskaren Ann Brown baseras på fyra olika aktiviteter. Dessa är sammanfattning, ifrågasättande, klargörande och förutsägelse. LÄS MER

  5. 5. Processer : en undersökning om problematisering, kunskapsbildning och reflektion i konstnärliga arbetsprocesser i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Costina Zehan; [2012]
    Nyckelord :konstnärligt arbete; undervisning; bildundervisning; arbetsprocesser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur reflektion över konstnärlig praktik kan formuleras och utvecklas. Uppmärksamheten vänds mot elevens konstnärliga arbetsprocess där det reflekterande förhållningsättet blir en del av arbetsprocessen. LÄS MER