Sökning: "gruppdynamik och konflikthantering"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden gruppdynamik och konflikthantering.

  1. 1. Gruppdynamik inom projekt i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi

    Författare :Amanda Turesson; Dahlia Elfadil; [2021]
    Nyckelord :Gruppdynamik; Tuckmans Grupputvecklingsmodell; Grupputveckling; Myers-Briggs Type Indicator; MBTI; Konflikthantering Group dynamics; Tuckman’s Theory of Group Development; Group Development; Conflict management; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: Gruppdynamik inom projekt i byggbranschen Författare: Amanda Turesson & Dahlia Elfadil Handledare: Radhlinah Aulin Examinator: Anne Landin Syfte & Mål: Examensarbetets syfte är att undersöka vilken roll gruppdynamik spelar i projekt inom byggbranschen för att säkerställa ett framgångsrikt projekt . Målet med studien är att sammanfatta ifall Myers Briggs Type Indicator och Tuckmans grupputvecklingsmodell är verktyg som företag inom byggbranschen kan tillämpa för att öka gruppdynamiken vid skapandet av grupper eller arbetslag för att därmed öka chansen för ett framgångsrikt projekt. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares sätt att förstå och hantera konflikter som uppstår i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sofia Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; Galtungs ABC-triangel; konflikt; konflikthantering; KTH känsla-tanke-handling; lågaffektivt bemötande; medling; mellanmänskliga konflikter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur förskollärare förstår konflikter som uppstår i barns lek och hur förskollärarna skulle ha agerat i två autentiska konfliktfall. För att kunna besvara studiens syfte och dess frågeställningar användes enkät med fritextsvar som metod. Studien har en kvalitativ ansats med kvantitativa inslag. LÄS MER

  3. 3. Praktiska moment och dess roll i lärarutbildningen : En kvalitativ studie om hur två olika lärargrupper förhåller sig till sin lärarutbildnings praktiska moment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fred Hampus; Louisa Nordmark; [2020]
    Nyckelord :lärarutbildning; horisontell diskurs; vertikal diskurs; praktiska moment; akademisering;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur synen på lärarutbildningen skiljer sig mellan två grupper av lärare, varav den ena gruppen har en examen från den nya lärarutbildningen från 2011 och den andra gruppen från äldre lärarutbildningar. Vi har undersökt deras syn på hur deras lärarutbildning balanserade det praktiska med det teoretiska och även deras syn på sex olika praktiska moment i lärarutbildningen: planering, konflikthantering, ledarskap, läs- och skrivinlärning, gruppdynamik och specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. Hur fungerar Birgitta och Noel i en arbetsgrupp? : - En kvalitativ uppsats om samspel, konflikter och utveckling hos grupper med olika generationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Astrid Ernstsson; Simon Rissler; Oliver Johansson; [2019]
    Nyckelord :Grupper; arbetsgrupper; gruppdynamik; grupputveckling; konflikthantering; generationer; baby boomers; generation X; generation Y; generation Z och multigenerationella grupper;

    Sammanfattning : Det finns en hel del genomgående forskning kring hur arbetsgrupper fungerar. Angående fenomenet generationer finns det även relativt mycket forskning, dock är den forskningen främst ifrån USA. Går vi vidare till hur olika generationer fungerar i arbetsgrupp, speciellt i en svensk kontext, finner vi däremot en kunskapslucka. LÄS MER

  5. 5. Chefers ledarskapskompetens : En kvantitativ studie om chefers självskattade kompetens inom några av ledarskapets områden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Cornelia Edin Apelkvist; Emma Johansson; [2018]
    Nyckelord :ledarskap; chefskap; självskattad kompetens; ledarskapsdiskurs;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur chefer självskattar sin kompetens inom några av ledarskapets olika områden kommunikation, konflikthantering, motivation, arbetsgruppen samt strategi och mål samt att studera eventuella samband mellan chefernas självskattade kompetens och erfarenhet, ålder och chefsnivå men även att identifiera eventuella utmaningar. Teori: Teorin som har använts i studien är relevant forskning och litteratur kring ledarskap och vad som är viktigt för en chef i sitt ledarskap. LÄS MER