Sökning: "gruppdynamik skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden gruppdynamik skolan.

  1. 1. Det förändrade fritidshemmet : Ramfaktorers påverkan på gruppdynamik ochvärdegrundsarbete i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Forsell; Lovisa Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :fritidslärare; förutsättningar; samhället; uppdraget; yrkesrollen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur utvecklingen i fritidshemmet över tid har påverkat fritidslärarnas yrkesroll samt arbetet med värdegrund och grupp dynamik. Sedan fritidshemmet integrerades i skolan och officiellt blev en del av det svenska utbildningssystemet har stora förändringar skett inom yrket. LÄS MER

  2. 2. Från design till framgång : Arbetsutformningens inverkan på arbetstillfredsställelse, motivation och prestation hos arbetslag i skogsindustrin

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lovisa Suurwee; Karolina Wassberg; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Motivation; Performance; Team; Knowledge; Job Satisfaction; Job- Design; Job-Characteristic Model; Ledarskap; Motivation; Prestation; Teamarbete; Kunskap; Arbetstillfredsställelse; Arbetsutformning; Arbetskarakteristikmodell;

    Sammanfattning : För att bibehålla en konkurrenskraftig position på marknaden inom skogsindustrin behövs mer kunskap om vilka faktorer som påverkar ett arbetslags prestation. Problematiken hos Stora Enso Skog är att det finns en markant skillnad i prestationsförmåga mellan arbetslag. LÄS MER

  3. 3. Data Visualization vs Data Physicalization for Group Collaboration

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Edina Niculescu; Matilda Forslund; [2023]
    Nyckelord :Data Visualization; Data Physicalization; Data Representation; Collaboration;

    Sammanfattning : Data representation tools are commonly used as means of understanding data. However, new ways of representing data such as using physical objects can have a different advantage as well. It is not only understanding the data, which is important, but giving meaning to data to inspire change. LÄS MER

  4. 4. Hoppas jag hamnar i en bra grupp… : En kvalitativ undersökning om gymnasieelevers upplevelser av möjligheter och utmaningar med grupparbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helena Bonnevie; [2022]
    Nyckelord :Group work; teamwork; group dynamics; collaborative learning; cooperative learning; Grupparbete; samarbete; gruppdynamik; kollaborativt lärande; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Studien belyser gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter av grupparbete och beskriver ur ett fenomenologiskt perspektiv hur gymnasieelever ser möjligheter och utmaningar med grupparbete som undervisningsmetod samt hur deras erfarenheter av grupparbete kan bidra till lärares planering och genomförande av grupparbeten i undervisningen. Grupparbete är ett rikt beforskat område och som ofta får ett didaktiskt fokus. LÄS MER

  5. 5. Lärdomar från olika antimobbningsprogram implementerade och utvärderade i Europa : en strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helena Johansson; Sandra Paulsen; [2022]
    Nyckelord :Anti-Bullying programs; bullying; primary school; Europe; evaluation; lessons learned; Antimobbningsprogram; mobbning; grundskola; Europa; utvärdering; lärdomar;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn och unga som utsätts för mobbning i skolan löper en större risk för ohälsa såsom ångest och depression samt försämrad skolprestation vilket gör mobbning till en aktuell folkhälsofråga världen över. Syfte: Syftet med denna studien var att sammanställa lärdomar från antimobbningsprogram som implementerats och utvärderats i grundskolor i Europa. LÄS MER