Sökning: "gruppens betydelse i lärande syfte"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden gruppens betydelse i lärande syfte.

  1. 1. Elever i språklig sårbarhet och en tillgängliggörande engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Mattsson; Frida Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; engelskundervisning; explicit inlärning; implicit inlärning; språklig sårbarhet; stödstrukturer; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Barn i språkliga svårigheter kan ha svårt att lära sig ett främmande språk, i synnerhet engelska med sin djupa ortografi. De kan stöta på dessa hinder utifrån svårigheter på sitt modersmål. Samtidigt är problemet att det finns för lite tid för inlärning, tiden för engelskundervisning är begränsad i skolan. LÄS MER

  2. 2. Genrepedagogik i skolutvecklingsarbetet Om förutsättningar för att skapa tillgängliga lärmiljöer

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Happy Heba Nashed; [2019]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Förebyggande arbete; Genrepedagogik; Skolutveckling; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Nashed Happy (2018). Genrepedagogik i skolutvecklingsarbetet- om förutsättningar för att skapa tillgängliga lärmiljöer. LÄS MER

  3. 3. Yogans betydelse för hälsa och välbefinnande : Holiyoga som generell motståndsresurs

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anne-Lie Marie Johansson; [2019]
    Nyckelord :Yoga; stress; well-being; health; mindfulness; presence; yogagroup; yogateacher; Yoga; stress; välbefinnade; hälsa; mindfulness; närvaro; yogagruppen; yogaläraren; well-being; health; yogagroup; yogateacher;

    Sammanfattning : Hotet mot vår hälsa och dagens psykiska ohälsa ökar ständigt. Yoga beskrivs vara behjälplig mot stress och, då mitt intresse är att främja hälsa, har jag valt att undersöka en relativt ny yogaform, holiyoga. LÄS MER

  4. 4. Elevers förståelse av likhetstecknet : En observationsstudie gällande hur elever i lågstadiet förstår och arbetar med likhetstecknet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Lodén; Sara Rasmussen; [2018]
    Nyckelord :Laborativt material; likhetstecknet; matematik; motstridig förståelse; operationell förståelse; relationell förståelse;  samarbete;

    Sammanfattning : Likhetstecknet har visat sig vara problematiskt för elever, oftast förstår elever likhetstecknet som det blir eller skriv svaret här det vill säga att elever tolkar likhetstecknet som term plus term = summa.  Studiens syfte är att bidra med kunskap om elevers förståelse kring likhetstecknet när eleverna arbetar laborativt i grupp på lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. ”Vad är det för grupp idag?” : Hur pedagoger på förskolan organiserar barngruppen och verksamheten för att på bästa sätt skapa lärtillfällen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Fredholm; Cecilia Olsson; [2018]
    Nyckelord :Barngruppens sammansättning; barngruppens storlek; förskolan; lärtillfällen; organisation; ålder;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan organiserar verksamheten utifrån barngruppens storlek och sammansättning för att skapa en verksamhet där barnen ges möjlighet till lärtillfällen. Vilka ställningstaganden tar pedagogerna när de organiserar verksamheten och vad är deras syfte med de val de gör? Denna studie bygger på metodtriangulering vilket i detta fall har inneburit observationer och kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER