Sökning: "gruppens påverkan på inlärning"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden gruppens påverkan på inlärning.

  1. 1. Valfritt eller begränsande? : Ett antal unga mäns upplevelser om hur manlighetsnormer påverkar deras lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Ahlin; [2020]
    Nyckelord :hegemonisk; maskulinitet; genus; skola; pojkar; ;

    Sammanfattning : I diskussioner som förekommer om den svenska skolan i media och på flera institutionella nivåer inom politiken talas det ofta om pojkars allt sämre resultat i skolan och att vi måste göra ”något” för att de ska komma ifatt flickorna. Frågan är vad det är som behöver förändras i skolan?  Vissa hävdar att skolan skall anpassas efter pojkars behov, fråga blir då vilka dessa behov är och om de ser de lika ut för alla pojkar? Är behoven som pojkar har kopplat till att de är just pojkar ur biologisk synpunkt eller finns svaret i vad som behöver förändras i våra föreställningar om hur en pojke/man skall vara? I tidigare forskning om ämnet pojkars prestationer i skolan, framkommer ofta att de dominerande maskulinitetsnormer som går att identifiera i samhället i stort också går att identifiera i skolans värld. LÄS MER

  2. 2. Hur elever grupperas inom ämnet svenska som andraspråk i högstadie- och gymnasieskolan : En kvalitativ studie om rektorer, lärare och elevers åsikter om dagens situation.

    M1-uppsats, Institutionen för språkstudier

    Författare :Henrik Frank; [2013]
    Nyckelord :Grupper; svenska som andraspråk; indelning; klassammansättningar; inlärning; gruppens påverkan på inlärning;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om hur elever grupperas inom ämnet svenska som andraspråk. Syftet med studien är att ta reda på hur elever med annat modersmål än svenska indelas i grupper och klasser. Kvalitativa intervjuer med rektor, lärare och elev på en högstadie- respektive en gymnasieskola har ringat in arbetet mot syftet. LÄS MER