Sökning: "grupphandledning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden grupphandledning i skolan.

  1. 1. Hur beter vi oss själva egentligen? : Skolpersonalen som förebild och vikten av att kunna hantera sina egna konflikter

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarina Fischerström Cook; Madeleine Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Personalkonflikter; konflikthantering; samverkan; integrering; lärare i fritidshem; fritidspedagog; obehöriga; arbetslag; grupphandledning;

    Sammanfattning : Denna uppsats bygger på en kvalitativ intervjustudie som har utförts bland personalen inom ett fritidshem och i samarbete med lärare och skolledare. Tio personer med olika utbildningar och uppdrag har intervjuats för att identifiera hur konflikter inom ett arbetslag kan uppstå och te sig. LÄS MER

  2. 2. System i svårigheter Fyra lärares uppfattning om grupphandledning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marianne Berglin; Mikael Dolenac Lind; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: grupphandledning, förebyggande, hälsofrämjande, specialpedagogik, dialogicitetAbstractSyfteSyftet med studien är att studera fyra lärares uppfattningar om grupphandledning som förebyggande och hälsofrämjande insats i arbetet med elever i svårigheter. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar; Vilka uppfattningar har lärarna om syftet med grupphandledning? Hur uppfattar lärarna lärandet i grupphandledning? Vilka är lärarnas erfarenheter av grupphandeledning om en specifik elev?MetodStudien är av en kvalitativ art då den använt sig av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Hur handledning uppfattas av lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Cassel; [2016]
    Nyckelord :Handledning; Grupphandledning; Grundskola; Lärare; Systemteori;

    Sammanfattning : Mycket av tiden för lärare i dagens skola går åt till att lösa konflikter under lektionerna. Samtidigt ska undervisningen anpassas för alla elever oavsett om de kommer från resursstarka miljöer eller inte. LÄS MER

  4. 4. ”Detta är inget nytt, nu har jag bara fått ord för det” -aktionsforskning kring lässtrategier i åk7

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lina Appelberg; Lena Jansson; [2015-11-28]
    Nyckelord :Aktionsforskning; reciprok undervisning; lässtrategier; läsförståelse; inkludering; utvecklingsstörning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att följa ett arbetslags arbete och genom handledning utveckla reciprok undervisning i inkluderande arbetsformer för att utveckla alla elevers läsförståelse, i synnerhet elever med utvecklingsstörning. Frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogisk handledning - förutsättningar, förväntningar och effekter

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Monija Tosic; Elin Österberg; [2014]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; systemteori; skolledarskap; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Det finns begränsad forskning kring specialpedagogisk handledning. Det har påvisats genom åtskilliga forskningsstudier att skolledarna har stor betydelse för utvecklingsarbetet i skolan samt en central roll för handledningens framväxt och utveckling. LÄS MER