Sökning: "gruppindelning"

Visar resultat 11 - 15 av 75 uppsatser innehållade ordet gruppindelning.

  1. 11. Motivationens effekt på språkinlärning hos eleven : Hur olika motivationsverktyg kan stimulera elevers inlärningsprocess ur ett motivationsteoretiskt prespektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zeinab Aljumaily; Bushra Fayrooz; [2022]
    Nyckelord :Motivations faktors; mother tongue teaching; fram factor; internal and external motivation.; Motivationsfaktorer; modersmålsundervisning; ramfaktorer; inre och yttre motivation.;

    Sammanfattning : Forskning visar att motivation är betydelsefullt för elevers inlärningsprocess och skolresultat. Med detta som utgångspunkt är syftet med denna underesökning att undersöka vilka orsaker som finns till bristande motivation hos eleverna i samband med modersmålsundervisningen samt vad lärare kan göra för att höja elevernas motivation i deltagandet av modrsmålsundervisningen. LÄS MER

  2. 12. Jag tänker att det man övar på det blir man också bättre i : En kvalitativ intervjustudie om Hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter och upplevelser av grupparbeten

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Qristina Näsström; Sara Olsgärde; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: I skolämnet Hem- och konsumentkunskap är grupparbeten vanligt förekommande och till stor del beroende av ramfaktorerna lokalens utformning och elevgruppens storlek. Hur sammansättningen av elever görs när grupperna bildas samt hur uppgiften gruppen ska arbeta med är utformad påverkar hur lärandet sker i gruppen. LÄS MER

  3. 13. Kooperativt lärande & matematiksvårigheter år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Persson; Latifa Johnsson Fahim; [2022]
    Nyckelord :mathematical difficulties; cooperative learning; elementary school; grade 4- 6.;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi undersökt om det finns forskning som behandlar huruvida kooperativt lärande är att arbetssätt som gynnar elever i grundskoleåldern. Vi väljer att särskilt fokusera på elever i matematiksvårigheter. Kunskapsöversikten är systematiskt utförd genom sökningar i sökmotorer för akademiska texter. LÄS MER

  4. 14. Att få vara sitt bästa jag i ett mindre sammanhang : En kvalitativ intervjustudie gällande förskollärares erfarenheter av gruppindelning i relation till specialpedagogisk insats.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Berggren; Johanna Persson; [2021]
    Nyckelord :barns olika behov; delaktighet; inkluderande arbetssätt; små grupper; arbetsmiljö; organisation.;

    Sammanfattning : Förskolan som verksamhet ska utifrån alla barns olika förutsättningar och behov erbjuda omsorg, utveckling och lärande. Forskning visar på att storleken på barngruppen har betydelse för hur förskollärare kan arbeta med läroplansmålen. LÄS MER

  5. 15. Normmedvetna lärares jämställdhetsperspektiv på undervisningen : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Brömster; [2021]
    Nyckelord :Gender equality; gender; norm critical; reflexivity; intersectionality; elementary school; teachers’ perceptions; qualitative interview; Jämställdhet; genus; normkritik; normmedvetenhet; reflexivitet; intersektionalitet; grundskola; lärares uppfattningar; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Skolan ska genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv. Granskningar visar dock att det finns brister i skolors jämställdhetsarbete och det finns en rad jämställdhetsproblem i skolan. Många av problemen kan kopplas till könsnormer, varför svenska skolmyndigheter förespråkar ett normmedvetet förhållningssätt. LÄS MER