Sökning: "gruppindelningar"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade ordet gruppindelningar.

  1. 11. Kooperativt lärande i svenskundervisningen : Fördelar och nackdelar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Moa Edunger; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; svenska; framgångsfaktorer; utmaningar;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är en arbetsform där samarbetet mellan elever står i fokus, vilket bland annat innebär att eleverna stöttar och uppmuntrar varandra till lärande och tar ansvar för varandras lärande. Det är ett gemensamt lärande som ska utveckla kunskapsmässiga och sociala förmågor där läraren strukturerar och organiserar hur interaktionen ska fullbordas. LÄS MER

  2. 12. ”De ska ju ingå i gruppen lika mycket som vem som helst” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolans praktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Svangård Pauline; Stamming Sara; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; inkluderande klimat; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskollärares uppfattningar av begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering samt att undersöka hur förskollärare uttrycker att arbetet för att inkludera barn i behov av särskilt stöd kan se ut i verksamheten. Tidigare forskning visar att förskollärares definitioner av begreppen kan variera, vilket kan medföra att barns utbildning ser olika ut. LÄS MER

  3. 13. Lärares upplevda utmaningar med kooperativt lärande i matematikundervisningen årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alexandra Rasmussen; Tijana Stanisavljevic; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; lågstadiet; lärares perspektiv; matematik; utmaningar; fenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie tar ansats från fenomenologin och granskar utmaningarna kring kooperativt lärande i matematikundervisningen som dem upplevs av verksamma lågstadielärare. Syftet var således att skapa en djupare inblick i vilka utmaningar som kan uppstå samt utifrån lärares svar presentera möjliga lösningar. LÄS MER

  4. 14. Differentiering i läsundervisningen i årskurs 1 – ett användbart redskap?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Boström; Lisa Larsson; [2021]
    Nyckelord :Differentiering; läsundervisning; årkurs 1;

    Sammanfattning : Problemformulering: Studiens syfte är att undersöka och presentera hur läsundervisning i årskurs ett, med särskilt fokus på lässtarka elever, tar sig uttryck utifrån några lärares redogörelser. Detta inbegriper såväl hur undervisningen organiseras och bedrivs, samt svårigheter kring denna och vilka begränsningar som finns i strävan att skapa en läsundervisning som bemöter alla elever. LÄS MER

  5. 15. Språkutveckling i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ intervjustudie om vilka arbetssätt lärare upplever stödjer flerspråkiga elevers språkutveckling samt tar vara på elevers erfarenheter av olika språk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Vilma Karlfeldt; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; transspråkande; kodväxling; multimodala arbetssätt; ordförrådsutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka arbetssätt lärare upplever stödjer flerspråkigelevers språkutveckling samt tar vara på elevers erfarenheter av olika språk. För att få svar påfrågeställningarna gjordes en kvalitativ intervjustudie där sex lärare från olika skolor deltog. LÄS MER