Sökning: "gruppindelningar"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade ordet gruppindelningar.

  1. 16. ”Jag kan lära han ABC-sången, för den kan jag.” : En intervjustudie om hur barn och förskollärare upplever tillgänglighet och delaktighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emmy Mårtensson; Sophie Melander; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Lärmiljö; Tillgänglighet; Delaktighet; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Förskolan ska enligt läroplanen, Lpfö18, vara en plats där alla barn ska kunna leka, lära och utvecklas enskilt och i grupp. Miljöerna i förskolan kan ses som ett pedagogiskt verktyg där alla barn ska kunna utvecklas och lära efter sina förutsättningar och behov. LÄS MER

  2. 17. Huvudgrupperna är konstanta,med mindre grupper varierar beroende på intresse : Struktur,organisation och arbete i stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexandra Dahlund; abdo Nirouz; [2020]
    Nyckelord :Barngrupper; arbetslag; gruppindelnig; modulförskola; organisationen.barnperspektiv och miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur förskollärare tänker kring miljöns betydelse på en modulförskola, hur förskollärare resonerar om organisation och struktur i det större arbetslaget och i större barngrupper i modulförskolor. Vi gör en sammanfattning av modulförskolor för att ge en bild av hur en modulförskola ser ut, hur stora är barngrupperna och hur fungerar samarbetet i arbetslaget. LÄS MER

  3. 18. Delaktighet i grundsärskolan : tio elevers och fyra speciallärares tankar och arbetssätt kring delaktighet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Eriksson; Anneli Lindquist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våra studier, till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning, har djupare förståelse uppkommit att elevers delaktighet är av största vikt för deras lärande. Men vad är delaktighet egentligen och hur ser delaktigheten ut för elever på grundsärskolan?Studiens syfte är att studera upplevd delaktighet hos en grupp elever inom grundsärskolan. LÄS MER

  4. 19. Förebyggande konfliktarbete i förskolans verksamhet. En kvalitativ studie om hur förskolepersonal förebygger konfliktarbete i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Shaboo; Adelisa Hodzic; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förebyggande konfliktarbete; konflikthantering; inre och yttre attributioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om hur förskollärare och rektorer i förskolan beskriver och arbetar med det konfliktförebyggande arbetet i förskolan. En kvalitativ studie genomfördes med sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare och rektorer sammantaget och två strukturerade, icke-deltagande observationer. LÄS MER

  5. 20. Barns användning och upplevelser av skolgården : Utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ebba Laanemets; [2019]
    Nyckelord :Genus; barns geografier; sociala konstruktioner; skolgård; platskänsla;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker och analyserar hur barn i mellanstadiet använder och upplever sin skolgård. Material har samlats in genom observationer och kvalitativa intervjuer med 22 elever från två skolor i södra Stockholm och sedan analyserats utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER