Sökning: "gruppintervju utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden gruppintervju utbildning.

  1. 1. Intrauterin fosterdöd : Barnmorskors erfarenheter av förlossning med intrauterin fosterdöd - En intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Melissa Hansell; Caroline Fast; [2023]
    Nyckelord :Barnmorskor; bemötande; intrauterin fosterdöd; stöd; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förlossningar med intrauterin fosterdöd kan vara en utmanande uppgift för barnmorskor. Barnmorskor kan känna sig oförberedda och sakna verktyg inför att handha en förlossning med intrauterin fosterdöd. LÄS MER

  2. 2. Genom medicinska sekreterares ögon : - Implementeringen av GDPR i Region Västernorrland

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Lindström; [2023]
    Nyckelord :GDPR; Dataskyddsförordning; implementering; medicinska sekreterare;

    Sammanfattning : Respekt och ett starkt skydd för individens integritet i en tid av snabbdigital utveckling var syftet med Dataskyddsförordningen (GDPR).Förordningen berör all verksamhet som behandlar personuppgifter, attden implementeras och följs är således av största vikt för att den alltmer digitaliserade hälso- och sjukvården ska utgöra en trygg plats föross som individer. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemslärares resonemang om specialpedagogik i fritidshemmet : En kvalitativ studie kring fritidshemslärares möjligheter och utmaningar i arbetet med specialpedagogik i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emmie Bohman; Josefine Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidshemslärare; Inkludering; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare resonerar om specialpedagogik i fritidshemmet och vilka möjligheter och utmaningar arbetet medför. Syftet utgår från tre frågeställningar som är: Hur resonerar fritidshemslärare om specialpedagogik?, Hur använder sig fritidshemslärare av specialpedagogik i fritidshemmet? och Vilka möjligheter och utmaningar finns det i arbetet med specialpedagogik i fritidshemmet?. LÄS MER

  4. 4. Hur elever uttrycker matematiska resonemang vid problemlösning och vad de själva säger : Problemlösning ur ett elevperspektiv för elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärande

    Författare :Olivia Sahlins; [2021]
    Nyckelord :Problemlösning; problemlösningsuppgifter; matematiska problem; kreativa resonemang; imitativa resonemang; matematiska resonemang; elevperspektiv.;

    Sammanfattning : Elever i grundskolan stöter på problemlösning i matematikämnet och skall därför utveckla flera förmågor för att ha möjligheten att anpassa lösningsstrategier till varje problem. Syftet med studien är att ur ett elevperspektiv undersöka hur elever med hjälp av matematiska resonemang löser två problemlösningsuppgifter. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares bemötande med barn med funktionsvariationer: ur ett lyssnande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Chatrine Qvick; [2021]
    Nyckelord :attitude; children with functional variations; democracy; listening; social constructionism; barn med funktionsvariationer; demokrati; förhållningssätt; lyssnande; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to, based on preschool teachers' talk about listening to children with functional variations, contribute knowledge about what conditions preschool teachers feel they have in relation to working with children with functional variations and how preschool teachers feel that they create adequate conditions for children with functional variations.  Listening means being sensitive to the children's own initiatives and their way of understanding the world (Åberg & Lenz Taguchi, 2018). LÄS MER