Sökning: "gruppkonstellation"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet gruppkonstellation.

  1. 1. Kooperativt lärandets påverkan på elevers motivation i matematikundervisningen ur - ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Karnehov Mattias; Andersson Timmie; [2021]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematik; motivation; mellanstadiet; upplevelser.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie avser att undersöka kring hur matematiklärare i årskurs 4-6 upplever att kooperativt lärande antingen främja eller hämmar elevers motivation och upplevelsen av elevernas generella motivationsnivå till matematik i det kooperativa klassrummet. Studien tar avstamp i tidigare kunskapsöversikter som fördjupade sig i kooperativt lärande i matematik respektive elevers motivation för matematik. LÄS MER

  2. 2. Genus i förändring : En kvalitativ analys av genus i svenskämnets läroböcker 1964–2018

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Edin; Sanna Stenberg; [2021]
    Nyckelord :didaktik; läroböcker; genus; historisk förändring; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur framställningen av genus har förändrats över tid i läroböcker för svenska i lågstadiet. Studien använder sig av ett genusperspektiv och utgår från följande forskningsfrågor: Hur framställs flickor/kvinnor och pojkar/män i ett urval läroböcker mellan 1964–2018? samt Hur ser förändringen av genus ut i läroböckerna över tid? För att behandla forskningsfrågorna används en kvalitativ textanalys på ett urval läroböcker från olika decennier eftersom det ger möjlighet att undersöka den historiska förändringen av genus. LÄS MER

  3. 3. Uppvisat matematiskt innehåll i relation till uttrycksformernas möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Roxana Domasneanu; Anna Linde Andersson; [2020]
    Nyckelord :geometri; matematik; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation; uttrycksformer;

    Sammanfattning : I detta arbete åskådliggörs det matematiska innehåll elever visar i muntliga respektive skriftliga situationer samt uttrycksformernas roller i dessa. Likheter och skillnader kartläggs med en jämförelse mellan muntliga och skriftliga situationer. LÄS MER

  4. 4. Gruppkonstellationer i förskolan : En undersökning om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thorén Modin Agnes; Carlberg Jennie; [2019]
    Nyckelord :fenomenografi; förskola; gruppkonstellation; samarbete; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på förskollärares uppfattningar om hur de formar gruppkonstellationer i förskolan. Utifrån forskningsfrågorna syftar undersökningen på att få svar på vilka varierade uppfattningar förskollärare har om didaktiska val som tillämpas och vilket perspektiv som beaktas i formandet av gruppkonstellationer. LÄS MER

  5. 5. Att räcka till till alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pierre Hultman; Martin Nerbring; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Sociala relationer; Gruppstorlek; Ramfaktorteori; Sociala lärandeteori; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vilken roll storleken på barngrupper i fritidshem spelar för barnens relationsskapande. Studien är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer använts som metod. Sex fritidspedagogers uppfattningar och berättelser om gruppstorlekens betydelse har utgjort underlaget för resultatet. LÄS MER