Sökning: "grupplektion"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet grupplektion.

  1. 1. Undervisning av ryttarkänsla under gruppridlektioner : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Maja Bakke Hjulmand; Johanna Stöhr; [2022]
    Nyckelord :ryttarkänsla; ridlärare; grupplektion; ridinstruktion;

    Sammanfattning : Ridsport kräver samarbete mellan människa och häst. När ryttaren uppnår ett fungerande sådant samarbete kan detta ibland benämnas som ryttarkänsla. Ryttarkänsla är en personlig känsla och det finns nästan lika många definitioner som det finns ryttare. LÄS MER

  2. 2. Praxisgemenskap av tonsättare – en studie av kompositionsutbildningen på en folkhögskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Jullander; [2020]
    Nyckelord :Folkhögskola; Komposition; Musikpedagogik; Mästarlära; Praxisgemenskap; Situerat lärande; Utbildningsvetenskap; Återkoppling; Apprenticeship; Communities of Practice; Composition; Educational Science; Feedback; Folk High School; Music Education; Situated Learning; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien uppstod ur behovet av studier om kompositionsundervisning på högre nivå. Syftet var att undersöka hur lärarens och elevernas roller gestaltar sig i en kompositionsutbildning på en folkhögskola. LÄS MER

  3. 3. Alla ensembler är en grupp människor : Musiklärares syn på arbetet med gruppdynamik i elevensembler

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Agnes Casimir Lindholm; [2013]
    Nyckelord :group dynamics; groups; teaching; group definitions; ensembles; ensemble leader; group psychology; interaction; symbolic interactionism; Lewin; Forsyth; gruppdynamik; grupper; undervisning; gruppdefinitioner; ensembler; ensembleundervisning; ensembleledare; gruppsykologi; interaktion; interaktionism; Lewin; Forsyth;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, beskriva och analysera musiklärares syn på sitt arbete med gruppdynamik i ensembleundervisning inom olika musikgenrer. Metoden som har använts för att uppnå detta är kvalitativa intervjuer enligt hermeneutisk metod samt analyser. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa enskilt och i grupp : Vilka egenskaper skiljer en grupplektion från en enskild lektion enligt åtta lärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Agnes Falk; Katarina Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Cello teacher; recorder teacher; instrumental group instruction; individual instrumental instruction; border factor; interaction; Cellolärare; blockflöjtslärare; instrumental gruppundervisning; enskild instrumentalundervisning; ramfaktor; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att få ökad förståelse för hur åtta specifika instrumentallärare utnyttjar möjligheterna och hanterar utmaningarna under lektioner i grupp och enskilt i cello- och blockflöjtsundervisning. Vi intervjuade åtta lärare (fyra cellolärare, tre blockflöjtslärare och en brasslärare) för att undersöka hur de uppfattade grupp- och enskild undervisning samt möjligheter och utmaningar med dessa undervisningsformer. LÄS MER