Sökning: "grupprocesser och ledarskap i klassrummet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden grupprocesser och ledarskap i klassrummet.

  1. 1. "Ensamhetens vår" : En fenomenografisk analys över lärares uppfattningar om distansundervisning vid drama- och teaterpedagogutbildningar. under covid-19.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Patrik Gullbing; [2021]
    Nyckelord :Drama; theatre; drama in education; educational drama; covid-19; distance learning; relational pedagogy; multimodal theori; phenomenografi; applied theatre; e-learning; dramapedagocial education; theatrepedagocial education; covid-19.; Dramapedagogik; teaterpedagogik; covid-19; distansundervisning; relationell pedagogik; multimodal teori; fenomenografi; drama; applied theatre; covid-19.;

    Sammanfattning : The background for this study is the immediate readjustment to distance work for drama- and theatrepedagocial-education due to the Covid-19 pandemic during the spring of 2020. Central for these educations is the focus on interplay, aesthetic processes, leadership and physical embodiment, which heavily relies on interaction together with the group in a common physical space. LÄS MER

  2. 2. Ensemble och tillåtande rum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Catharina Stensved; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; tillåtande rum; kommunikation; ensemble; ledarskap; grupprocesser; individanpassning; relationskompetens; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka musiklärares erfarenheter och resonemang om att skapa tillåtande rum i ensembleundervisningen med fokus på relationsbyggande, kommunikation, individanpassning och gruppdynamik. Tre verksamma musiklärare deltog i en fokusgruppsintervju som spelades in och transkriberades till text, därefter skedde en bearbetning och analys av det insamlade materialet. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsklimat : En studie av lärares och elevers uppfattning om vad ett gott klassrumsklimat är och hur det skapas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Petra Öhagen; [2012]
    Nyckelord :Klassrumsklimat; lärande; ledarskap i klassrummet; sociala samspel; grupprocesser;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur lärare och elever definierar ett gott klassrumsklimat, vem som bär ansvaret för att skapa ett gott klassrumsklimat och hur man som lärare tillsammans med sina elever kan arbeta för att skapa ett klassrumsklimat som gynnar lärandet. Detta har undersökts genom litteraturstudier, tidigare forskning och genom insamling av empiriskt material i form av fokusgrupper med lärare och elever. LÄS MER

  4. 4. Auktoritet och respekt i klassrummet : En kvalitativ undersökning om några lärares syn på ledarskap och relationer i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Tomas Nordquist; [2011]
    Nyckelord :Authority; Respect; Conflict; Classroom; Teacher; Auktoritet; Respekt; Konflikt; Klassrum; Lärare;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är studera vad som präglar auktoriteten i den svenska skolan, undersöka värdet av goda relationer i klassrummet samt studera hur konflikthantering påverkas av gruppsituationen som råder i klassrummet. Mina frågeställningar handlar om vilken betydelse ledarskap, respekt och auktoritet får i relationen mellan lärare och elever, vad som avgör om en lärare respekteras av elever och vad det beror på att en lärare får eller inte får auktoritet i en grupp. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap i lärarutbildningen : En kvalitativ studie om ledarskapets plats i lärarutbildningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anders Lindekrantz; [2009]
    Nyckelord :ledarskap; pedagogik; skola; lärarutbildning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att ge en överblick av den nuvarande och framtida lärarutbildningens ledarskapsutbud för lärare samt att utforska om ett behov av utökat ledarskap för lärare är aktuellt. Frågeställningar: - Är lärare med ledarskapskunskaper säkrare lärare än lärare utan? - Hur kan lärare använda sig av ledarskap i klassrummet? - Är ledarskap en bristvara i dagens lärarutbildning? - Hur ser trenden ut för ledarskapets utrymme i lärarutbildningen? Metod Uppsatsen har en kvalitativ inriktning där intervjuer står i fokus. LÄS MER