Sökning: "gruppsammansättning förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden gruppsammansättning förskola.

  1. 1. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Arbetet med lekgrupper och lärmiljöer för barns sociala utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Eliasson; Maria Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens förskola tillbringar barnen en stor del av sin tid i verksamheten och redan från tidig ålder är det viktigt att barn får erhålla ett gynnsamt socialt samspel för deras framtida deltagande i samhället. Därmed blir det viktigt att förskolläraren lägger grunden för barns sociala utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Rörelseaktiviteter i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar med planerade rörelseaktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Törnquist; Lina Ahlgren; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; rörelseaktiviteter; gruppsammansättning; planering; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer med några förskollärare, som arbetar med blandade åldrar på förskolan, ta reda på deras överväganden gällande planerade rörelseaktiviteter i den dagliga verksamheten. Frågeställningarna som studien svarar på är vilka centrala överväganden förskollärare tar ställning till inför planerade rörelseaktiviteter utomhus och inomhus samt hur aktiviteterna skiljer sig efter gruppens sammansättning. LÄS MER

  4. 4. Barngruppens betydelse i förskolans verksamhet : en studie om hur förskollärare planerar sin verksamhet utifrån barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofie Norén; Anna Odengrund; [2014]
    Nyckelord :Förskola; gruppstorlek; gruppsammansättning; personaltäthet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare uppfattar att barngruppens storlek och sammansättning har betydelse för planeringen och arbetet mot läroplansmålen i förskolans verksamhet. Centralt för syftet är att undersöka hur förskollärare uppfattar att relationerna inom gruppen påverkas av gruppens storlek samt hur samspelet mellan gruppstorlek och personaltäthet uppfattas. LÄS MER

  5. 5. Åldersindelade grupper i förskolan : en intervjustudie om hur verksamma pedagoger ser på denna gruppsammansättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för pedagogik

    Författare :Elin Wikström; Linda Nordquist; [2009]
    Nyckelord :förskola; åldersindelat; gruppsammansättning; pedagog;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie var att ta reda på pedagogers åsikter kring åldersindelade grupper i förskolan. Det som har undersökts är vilka för- och nackdelar det finns med denna gruppsammansättning och av vilken anledning studiens pedagoger har denna indelning. LÄS MER