Sökning: "gruppsammansättning skola"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden gruppsammansättning skola.
1. Klassrummet i naturen : En kvalitativ studie om utomhusmiljön som resurs för matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I dagens skola bygger lärandet mer och mer på abstrakta texter som förstahandsupplevelse. Eleverna sitter still inne och förväntas kunna fokusera en längre tid för att nå uppsatta mål. LÄS MER
2. Vem ska bestämma gruppens sammansättning? En kvantitativ studie om gruppsammansättning inför grupparbete
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I dagens skola är grupparbete en vanlig undervisningsform. Diskussionen om grupparbete har länge varit av intresse hos både socialpsykologiska- som utbildningsforskare. LÄS MER
3. "Det finns inget som heter killgrejer" : Årskurs-1-elevers uppfattningar om genus
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever i skolår 1 upplever femininitet och maskulinitet. Studien har även inriktats mot elevernas upplevelser av dessa kopplat till skolsituationen. Därtill undersökte vi om eleverna upplever kategorierna feminint och maskulint som öppna och möjliga att förändra, eller begränsande. LÄS MER
4. Det komplexa grupparbetet : En studie om sex pedagogers uppfattningar kring grupparbete som arbetsmetod
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; MittuniversitetetSammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en ökad förståelse och insikt i pedagogers motiv för användandet och inte användandet av grupparbete som arbetsmetod i den svenska skolan. Grupparbete som arbetsmetod har minskat i den svenska skolan på 2000-talet, vilket vi har svårt att förena med de teorier som genomsyrar den svenska läroplanen, det vill säga de konstruktivistiska och sociokulturella teorierna. LÄS MER
5. Möjligheter och hinder vid implementering av StegVis 1 : En enkätundersökning riktad till StegVis-utbildade pedagoger i förskolan/skolan i norra Örebro län
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/HälsoakademinSammanfattning : Bakgrund: Forskningen kring implementeringsprocesser inom folkhälsoområdet är fortfarande relativt begränsad. Implementering handlar om att få en ny metod eller ett nytt program att användas i ordinarie verksamhet som en ordinarie metod. LÄS MER