Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förutsättningar för sociala relationer : i fritidshemmets verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Evelina Boman; Kajsa Jernhag; [2023]
    Nyckelord :Leisure center; Leisure teacher; Social relationships; Play; Approach; Fritidshem; Fritidslärare; Sociala relationer; Lek; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet är att skapa förståelse utifrån fritidslärares perspektiv för vilka förutsättningar det finns för sociala relationer på fritidshemmet. Utifrån frågeställningen: Vad påverkar och hur påverkas sociala relationer enligt fritidslärare? Undersökningen utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där mediering, proximala utvecklingszonen samt fantasi och kreativitet har varit vår begreppsbank i analysen. LÄS MER

  2. 2. "Bara vi andas så påverkar vi" : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av utanförskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Stridh; Tina Möller; [2020]
    Nyckelord :Utanförskap; förskola; förebyggande arbetssätt; pedagogens roll; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med den genomförda studien är att synliggöra pedagogers uppfattningar och erfarenheter samt olika metoder, i arbetet med att motverka och förebygga utanförskap i förskolan. En kvalitativ studie har genomförts där åtta stycken intervjuer med barnskötare och förskollärare är utgångspunkten. LÄS MER

  3. 3. Känslobussen och Dirigenten – Yngre elevers upplevelser av två dramaövningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Åberg; [2018-01-10]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; drama; elevers upplevelser av drama; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Att pedagogiskt drama är en metod som väcker många känslor och upplevelser hos elever kanske många kan relatera till. Men hur upplever och tänker yngre elever egentligen kring drama? Detta har jag valt att undersöka med anledning av att jag själv inte enbart har positiva upplevelser av det, men även för att jag gick in i studien med uppfattningen om att dramapedagogik har många gynnsamma effekter på undervisningen. LÄS MER

  4. 4. ”Jag gör uppror mot det här sittandet” : Lärares resonemang kring drama som metod i svenskundervisning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Neimark; [2017]
    Nyckelord :Drama; svenskundervisning; läsförståelse; förkroppsligad litteraturläsning;

    Sammanfattning : Drama är en metod som verkar främjande för kommunikativa förmågor på grupp- och individnivå. Det gynnar såväl ämneslärande som social utveckling. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthantering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Johansson; [2015]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; Cohens konfliktpyrami;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att denkunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskninggällande fritidspedagogers kunskap och arbete med konflikter, vilket blev vårtproblemområde. LÄS MER