Sökning: "gruppstorlek musik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden gruppstorlek musik.

  1. 1. Fysisk aktivitet och rörelseglädje på fritidshemmet : En retrospektiv jämförande analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Leontina Axelsson; Louise Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Rörelseglädje; Planering; Fritidshem; Lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet och rörelseglädje är två centrala begrepp i fritidshemmets verksamhet. Dessa är två begrepp som behöver finnas med i fritidslärarnas planering för fritidshemmet. Utifrån resultatet är det få fritidslärare som kände att planeringen av fysisk aktivitet och rörelseglädje är enkelt och utan motgångar. LÄS MER

  2. 2. Motivation - den snabba framgången : en fenomenografisk studie om motivationsfaktorer i grundskolans musikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnea Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motivation; musikundervisning; grundskola; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka musiklärares uppfattningar om olika faktorer som inverkar på elevers motivation i ämnet musik på grundskolenivå samt hur dessa tar uttryck i undervisningen. Forskning som gjorts om motivation antyder ett komplext samband mellan interna och externa faktorer, vilket innebär att en individs motivation påverkas externt av exempelvis miljö, sociala aspekter, fysisk belöning samt relationer och internt av egna mål och förväntningar. LÄS MER

  3. 3. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER

  4. 4. ”Det är många olika varianter vi måste ta hänsyn till” : Bildlärare berättar om extra anpassningar i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Kristina Johanson; [2020]
    Nyckelord :Bildämnet; extra anpassningar; undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur bildlärare på två olika skolor bedriver sin undervisning utifrån elevers behov av extra anpassningar. Ytterligare ett syfte är att ta reda på hur undervisningen påverkas av extra anpassningar. LÄS MER

  5. 5. Musiklärarens möjligheter : Fyra lärares ramfaktorer i bedömning av elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johan Offerlind; [2019]
    Nyckelord :Lgr11; högstadium; musik; bedömning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet är att titta på fyra lärares förutsättningar för bedömning utifrån deras ramfaktorer, innefattandes resurser i form av instrument, lektionstid, om undervisning sker i hel, eller halvklass och om  lärarna anser att detta påverkar deras möjlighet att bedöma eleverna.   Musikundervisningen har sett olika ut längs med åren, där olika moment stått i fokus. LÄS MER