Sökning: "gruppstorlekens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden gruppstorlekens betydelse.

  1. 1. Att räcka till till alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pierre Hultman; Martin Nerbring; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Sociala relationer; Gruppstorlek; Ramfaktorteori; Sociala lärandeteori; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vilken roll storleken på barngrupper i fritidshem spelar för barnens relationsskapande. Studien är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer använts som metod. Sex fritidspedagogers uppfattningar och berättelser om gruppstorlekens betydelse har utgjort underlaget för resultatet. LÄS MER

  2. 2. "Väljer man ett socialt jobb i skolan så vill man väl de här med relationer" -En studie ur lärarperspektivet om gruppstorlekens betydelse för de sociala relationerna mellan lärare och elev

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Andersson; Jenny Carlén; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; gruppstorlek; kvalitetsarbete; sociala relationer; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärare förhåller sig till gruppstorleken på fritidshemmet och hur de upplever att gruppstorleken påverkar de sociala relationerna mellan fritidslärare och elev. Vi har använt oss av en kvalitativ metod och genomfört sju intervjuer med utbildade fritidslärare som har olika erfarenheter av barngruppsstorlekar i olika fritidsverksamheter. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Hillberg; [2014-05-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; specialpedagogiska insatser; barn i behov av särskilt stöd; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att belysa pedagogers varierande uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan. Frågeställningar: • Vilka behov av specialpedagogiska insatser identifieras av pedagoger? • Vilket innehåll beskriver pedagoger att specialpedagogiska insatser har i förskolan? • Hur beskriver pedagoger betydelsen av specialpedagogiska insatser? Teori: Studiens teoretiska ram har inspirerats av fenomenografin vilket ses som andra ordningens perspektiv, och handlar om hur någon upplever något. LÄS MER

  4. 4. Gruppen som pedagogiskt redskap : En studie om gruppstorlekens pedagogiska betydelse i undervisningen.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lotta Lorentzon; [2013]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; lärande organisation; gruppstorlek; grupprocesser; gruppdynamik; lärandemiljö; lärarledarskap; resultat; kollegialt lärande; kollektivt lärande; inkludering;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is the group as a pedagogical tool. It investigates whether and how what is known of group size can help further schools in fulfilling knowledge and democracy goals and moreover how such knowledge can influence the principals’ management. LÄS MER

  5. 5. Uppfödning av slaktgrisar (Sus scrofa domestica) i stora grupper : gruppstorlekens betydelse för grisars välfärd och produktionsresultat

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Breeding and Genetics

    Författare :Tina Subotin; [2012]
    Nyckelord :gris; gruppstorlek; golvyta; stress; välfärd;

    Sammanfattning : This literature study deals with the pig industry and how group size and available floor area affects the animal welfare and the production results. It shows that both the pigs’ welfare and production result can be affected negatively if the environment seems stressful for the pigs, and if they are housed in a narrow area. LÄS MER