Sökning: "grupptillhörighet pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden grupptillhörighet pedagogik.

  1. 1. ”Sätt henne i soffan, hon kan ändå inte sitta still!” : En kvantitativ studie om samlingens utformning utifrån barns behov och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Jageblad; Emma Lovisa Keyser; [2023]
    Nyckelord :samlingen; barns behov; specialpedagogik; förskollärare; enkät;

    Sammanfattning : Studien syftade till att belysa och diskutera hur förskollärare utformar samlingen i relation till barngruppens behov och förutsättningar. Studien undersökte vilka mönster och tendenser som finns i förskollärares förhållningssätt till att skapa en inkluderande miljö i relation till att anpassa samlingen för barns olika behov. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap idag, under pandemin och i framtiden - En fenomenografisk studie om ledarskapet i en vald organisation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Anna Hedberg; Johanna Norberg; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; Framtidens ledarskap; Grupptillhörighet; Pandemins påverkan; Pedagogiskt ledarskap; Värdegrund; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ledarskap påverkar organisationer i stor grad. Därför avser denna uppsats att undersöka ledarskapet på E.ON som vald organisation. Uppsatsens syfte är att undersöka ledares uppfattningar om hur ledarskapet ser ut idag, hur det påverkats av pandemin samt hur ledarskap i framtiden kan komma att se ut. LÄS MER

  3. 3. "Alla barn ska få möjlighet att delta" : - en kvantitativ studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Sjöblom; Carolina Stolt; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; specialpedagoger; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; enkät;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger uppfattar barn i behov av särskilt stöd. Syftet är även att utröna hur yrkeskategorierna uppger att de arbetar med inkludering av barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. “Vart har du lärt dig slangspråk?” : “Walla, gatan har lärt mig”. En studie om förekomst och funktion av multietniskt ungdomsspråk i svenska som andraspråksundervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Jensen; [2019]
    Nyckelord :slang; ungdomsspråk; flerspråkighet; svenska som andraspråk; kodväxling; sociolingvistik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förekomsten av olika språkliga variationer utifrån sociolingvistiska teoretiska begrepp i svenska som andraspråksundervisningen. För att infria syftet har observationer valts som metod. Dessa har genomförts på tre olika skolor, där elevers språkanvändning på SVA-lektioner har iakttagits. LÄS MER

  5. 5. Att orientera runt lärandet och skolutvecklingens betydelse för lärandet : - i grundsärskolan med inriktning träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Marie Johansson; Eva Kloth; [2017]
    Nyckelord :Grundsärskolan med inriktning träningsskola; gymnasiesärskolans individuella program; lärande; skolutveckling och utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie, som syftar till att få syn på lärandet och skolutvecklingens betydelse, för lärandet i grundsärskolans inriktning mot träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program. Studiens empiri är insamlad genom fokusgruppsdiskussioner i grundsärskolan med inriktning träningsskolan och gymnasiesärskolans individuella program. LÄS MER