Sökning: "gruppundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 71 uppsatser innehållade ordet gruppundervisning.

  1. 21. Att tacka nej till erbjuden gruppundervisning : En fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Annelie Bäckström; Ylva Persson; [2019]
    Nyckelord :group education; perceptive; phenomenography; self-management; type 2 diabetes; diabetes typ 2; egenvård; fenomenografi; gruppundervisning; lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då en patient drabbas av långvarig sjukdom som Diabetes typ 2 uppstår ett behov av kunskap för att hantera sin sjukdom. Tidigare forskning visar att gruppundervisning till patienter med diabetes typ 2 sänker HbA1c vilket i sin tur minskar risken för komplikationer. LÄS MER

  2. 22. Räcker gruppundervisning? : En jämförelse mellan professionella orkestermusikers tidiga studier och Kulturskoleutredningens undervisningsmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gunilla Lindberg Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Kulturskoleutredningen; individuell undervisning; gruppundervisning; ramfaktor;

    Sammanfattning : 43 musiker i 4 olika professionella orkestrar i Sverige har deltagit i en enkätstudie med syftet att kartlägga omfattningen av deras individuella respektive gruppbaserade undervisning innan de påbörjat högre musikstudier. Ingen i den undersökta gruppen hade enbart haft gruppundervisning innan högre musikstudier. LÄS MER

  3. 23. Modersmålsundervisning lever sitt eget liv : Ramfaktorer som främjar och hämmar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Suzanne Lagroix Kronlund; [2018]
    Nyckelord :konsekvenser; Lgr 11; modersmålslärare; modersmålsundervisning; ramfaktorteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskaper om vilka ramfaktorer som påverkar arbetssituationen och undervisningen för modersmålsläraren och vilka konsekvenser som uppstår. I undersökningen genomfördes enskilda intervjuer med sex modersmålslärare som undervisar eller har undervisat upp till årskurs nio. LÄS MER

  4. 24. Puls, takt och rytm i pianoundervisning : En enkätstudie om pianolärares metoder för att arbeta med rytmiska aspekter i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Persson; [2018]
    Nyckelord :Pulse; meter; rhythm; survey; piano; teaching; Puls; takt; rytm; enkät; piano; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka pianolärares arbetssätt beträffande puls, takt och rytm i sin undervisning samt att undersöka eventuella samband mellan dessa arbetssätt, lärarens genrebakgrund och undervisningens sociala organiseringsform. Den litteratur som presenteras i områdesorienteringen inkluderar förslag på arbetssätt som kan användas i instrumentalundervisning för att arbeta med dessa aspekter. LÄS MER

  5. 25. Egenvårdserfarenhet hos personer med typ-2 diabetes

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ahmed Ali; Abdul Ghafar Haleemi; [2018]
    Nyckelord :Education; experience; nursing patient; qualitative; self-care; type 2-diabetes;

    Sammanfattning : Bakgrund: Typ 2-diabetes är en vanlig förekommande sjukdom hos befolkning i Sverige som kan påverkas av olika faktorer såsom stress, fysisk inaktivitet och kost. Egenvård vid typ 2-diabetes är en viktig del av behandling. LÄS MER