Sökning: "gruppuppgifter matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden gruppuppgifter matematik.
1. Icke-traditionella undervisningsmetoder i matematik - Lärares syn på deras fördelar, nackdelar, ramfaktorer samt syn på matematiska kompetenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Matematikundervisning består oftast av att läraren håller en kort genomgång, varefter elever på egen hand får räkna uppgifter inom det beskrivna innehållet. Förutom denna traditionella undervisningsmetod (TU) finns även andra icke-traditionella undervisningsmetoder (ITU). LÄS MER
2. Matematikböcker i Sverige och Finland
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Resultaten i undersökningen PISA 2003 visar att finska elever är bättre på problemlösning än svenska elever. Detta arbete undersöker huruvida matematikböcker i de båda länderna skulle kunna vara en bidragande orsak till skillnaderna. Arbetet är begränsat till två böcker från respektive land. LÄS MER
3. Laborativ matematik : Ett sätt att variera undervisningen
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Skolverkets undersökningar visar att elevernas intresse för matematik i grundskolans senare år är lågt. Undervisningen är alltför läroboksstyrd. Eleverna vill ha en mera varierad undervisning där sådant som diskussioner om matematikens användning, gruppuppgifter och verklighetsanknytning ingår. LÄS MER
4. Motivation att lära tillsammans
Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Motivation att lära tillsammans är rubrik på min magisteruppsats, där jag genomfört en aktion inom matematik i den niondeklass jag undervisade. Syftet med aktionen var att försöka skapa en kultur i klassrummet som gynnade viljan att lära. LÄS MER
5. Variationsrik matematikundervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematik och matematisk statistikSammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka i vilken utsträckning Umeås gymnasielärare i matematik kompletterar läroboken, hur man arbetar när man frångår läroboken samt hur man evaluerar elevernas kunskaper i matematik. Studien bygger på framför allt en kvantitativ enkätundersökning som kompletterats med en intervjustudie. LÄS MER