Sökning: "grupputveckling i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden grupputveckling i skolan.

  1. 1. Reflekterande Team - en väg för ökad dialog mellan elevhälsoteam och verksamhet? : Hur elevhälsoteam kan närma sig skolverksamheten genom Reflekterande Team som arbetsmodell

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Elevhälsa; Elevhälsoteam; Reflekterande Team; Samverkan; Fallstudie;

    Sammanfattning : Genom ett nära samarbete förväntas lärarna och elevhälsoteamet, EHT, gemensamt stödja elevernas utveckling och arbete i skolan. I skollagen anges att elevhälsan ska fokusera på förebyggande och hälsofrämjande arbete och att elevernas utveckling mot utbildningsmålen ska stödjas (SFS, 2010:800). LÄS MER

  2. 2. Om gruppklimatets betydelse för elevers studieresultat

    Master-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessi Norén; [2013]
    Nyckelord :Betyg; dynamik; elever; grupper; skola; grupputveckling;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle som har förändrats snabbt under kort tid. Idag efterfrågas individer som är flexibla och kan konkurrera. Skolan som apparat är den som ska forma elever till det samhället efterfrågar. Samtidigt ingår eleven i en grupp vars sammansättning kan se olika ut. LÄS MER

  3. 3. Att skapa laganda. En kvalitativ studie hur olika ledare talar om hur de arbetar för att stärka lagandan i arbetsgruppen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Wassberg; [2011-09-16]
    Nyckelord :laganda; ledarskap; förhållningssätt; arbetssätt; arbetsformer;

    Sammanfattning : Syfte: Undersökningens syftet var att få kunskap hur olika ledare säger sig arbeta, för att stärka lagandan i arbetsgruppen samt få en bild av deras syn på sitt ledarskap. Teori: Undersökningens resultat blev grunden för hur teoridelen växte fram i undersökningen. LÄS MER

  4. 4. ”Den som har kunskap om det goda, gör det goda ” – en studie om vilka faktorer som skapar en god pedagog och därigenom ett gott klassrumsklimat

    C-uppsats,

    Författare :Emma Lidholm; Maja Hjertberg; [2011]
    Nyckelord :Den goda pedagogen; Det goda klassrummet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarUppsatsen undersöker vad som gör en god pedagog och hur denne anser att ”det goda klassrummet” skall varaoch vad som är vägen dit. Vi söker svar på hur ”det goda klassrummet” definieras bland pedagoger samt vilkafaktorer de anser skapar ett gott klassrumsklimat. LÄS MER

  5. 5. Att bli vi : Två lärares beskrivningar av hur man kan arbeta för en god sammanhållning i sina klasser

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Lisa Hall; [2007]
    Nyckelord :Grupper; grupputveckling; sammanhållning; teambuilding; ledarskap;

    Sammanfattning : För att kunna bedriva undervisning i skolan behövs fungerande klasser, där elever och lärare likt kollegor på en arbetsplats kan arbeta ihop. Eftersom undervisningen till stor del sker kollektivt är det angeläget för lärare att ha kunskap om grupper och grupputveckling. LÄS MER