Sökning: "grupputveckling metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden grupputveckling metoder.

  1. 1. Kollegial grupputveckling och dess påverkan för organisationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Kågebäck; [2016]
    Nyckelord :Aktionsforskning; förskollärare; grupputveckling; individuell utveckling; kollegial; organisations utveckling; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Kågebäck (2016)Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. En uppsats om -kollegial grupputveckling och dess påverkan för organisationerSyfte och preciserade frågeställningarSyftet med uppsatsen var att se mönster i metoder och strategier som utvecklar grupper vetenskapligt. LÄS MER

  2. 2. Att främja reflektion och samarbete : En essä om facilitatorns yrkeskunnande

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Caroline Dunne; [2015]
    Nyckelord :Facilitation; facilitator; meetings; workshop; dialogue; conversation; reflection; collaboration; cooperation; development; group process; organisational development; skill; tacit knowledge; experiencebased knowledge; judgement; intuition; analogical thinking; professional development; Facilitering; facilitator; möten; arbetsmöten; workshop; dialog; samtal; reflektion; samarbete; samverkan; grupputveckling; organisationsutveckling; verksamhetsutveckling; yrkeskunnande; tyst kunskap; erfarenhetsbaserad kunskap; praktisk kunskap; omdömesförmåga; analogiskt tänkande; professionsutveckling;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om facilitatorns roll och yrkeskunnande. En roll som är relativt ny och för de flesta fortfarande helt obekant. Facilitatorn anlitas för att underlätta för grupper att föra samtal och dialog, men också för att gemensamt reflektera. LÄS MER

  3. 3. Vad ska man med dynamisk pedagogik till? : En studie av möjligheterna att använda den dynamiska pedagogiken i praktisk verksamhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Petra Skogh; [2014]
    Nyckelord :Dynamisk pedagogik; Kordaprofilen; personlighetsutveckling; grupp; ledarskap; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om dynamisk pedagogik går att använda i praktisk verksamhet. Studien har ett kvalitativt perspektiv och består av en litteraturstudie av Lipschütz (1971/ 2004), en intervjustudie med tre deltagare och en enkätstudie med 32 deltagare. LÄS MER

  4. 4. ERFARENHET + REFLEKTION = KUNSKAP : en bildningsresa på gymnasiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Annika Olén; [2014]
    Nyckelord :Yrkeslärare; Frisörlärare; Dialogseminarium; Professionsutveckling; Gymnasiet; Praktisk kunskap; Tyst kunskap; Grupputveckling; Erfarenhet; Reflektion; Yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Essän belyser de problem som kan uppstå i utvecklingen av ett yrkesutövande på en skola eller en arbetsplats. Problem som är svåra att sätta ord på och som framstår som dilemman då de är abstrakta i sin utformning. LÄS MER

  5. 5. Dialog, engagemang & neutralitet : Vad gör en professionell facilitator?

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Caroline Dunne; [2013]
    Nyckelord :Professional Facilitation; Facilitator; Organisational Development; Group Development; Group Dynamics; Skills; Professional Development; Dialogue seminar method; Tacit Knowledge; Know How; Leadership; Management; Dialogue; Commitment; Neutrality; Meeting Technology; Creative and Collaborative Meeting Environments; Workshop; Unconference; Graphic Facilitation; Facilitering; facilitator; verksamhetsutveckling; organisationsutveckling; grupputveckling; gruppdynamik; yrkeskunnande; professionsutveckling; dialogseminariemetoden; praktisk kunskap; mötesledning; mötesledare; dialog; delaktighet; ledarskap; neutralitet; engagemang; kreativa möten; modern mötesteknologi; kreativ mötesmiljö; arbetsmöte; workshop; okonferens;

    Sammanfattning : I denna uppsats ställer jag mig frågan vilken praktisk kunskap jag har, i min yrkesroll som professionell facilitator.  En professionell facilitator är en för gruppen neutral mötesledare vars huvudsakliga syfte är att planera, förbereda och genomföra arbetsmöten och workshops som bygger på dialog, engagemang och delaktighet. LÄS MER