Sökning: "gucci"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade ordet gucci.

  1. 6. SBM Paper: The House of Gucci in 2022

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica van Zeijderveld; Siannie Quartero; Iris Martine Theresia Arts; [2022]
    Nyckelord :SBM paper; case study; Gucci; Social Sciences;

    Sammanfattning : “You smell that? Smell that. This is legacy.” - Aldo Gucci [Al Pacino, The House of Gucci] Recently, the movie ‘House of Gucci’ was released revolving around the dark twists and turns that the brand Gucci went through internally. Including the rise and fall of the Gucci dynasty, from betrayal to murder. LÄS MER

  2. 7. Smaken av rökta musslor : Ironi, smak och postmodernism i samtida visuell kultur

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Linnea Markström; [2022]
    Nyckelord :Smak; klass; Bourdieu; distinktion; habitus; kapital; postmodernism; ironi; kitsch; konsumtionskultur; varumärkesidentitet; washing; woke; commodity fetishism;

    Sammanfattning : This paper examines images used to market clothing lines by the affordability-centered Swedish food company Eldorado as well as from the luxury fashion brands Prada and Gucci. Through a qualitative socio-semiotic approach, the images are compared and analyzed in relation to the contemporary societal context of a westernized and postmodern consumer culture. LÄS MER

  3. 8. Green or Blue? Am I being ‘washed’?  The Way Sustainable Luxury Fashion Brands Communicate Sustainability Practices in their Websites : The case of Stella McCartney and Gucci

    Master-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alvia Zuhadmono; [2022]
    Nyckelord :sustainable communication; sustainable fashion; greenwashing; bluewashing; sustainable luxury fashion brands; Gucci; Stella McCartney; luxury fashion; sustainable communications in the websites; greenwashing in the fashion industry; bluewashing in the fashion industry;

    Sammanfattning : This case study examines how luxury fashion brands communicate their sustainability practices on the brands' sustainability page on the company's website and whether selected luxury fashion brands are greenwashing and bluewashing. The luxury brands selected for this study are Stella McCartney and Gucci, on the grounds that both brands have different types of businesses and approaches. LÄS MER

  4. 9. Kulturell anpassning : En fallstudie om hur ett globalt modeföretag beaktar nationella kulturskillnader vid internationell marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Zakhour; Hanna Lundström; [2021]
    Nyckelord :Lyxkonsumtion; modeföretag; anpassning; standardisering; Kina; kulturell anpassning; internationell marknadsföring;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader världen över leder till att företag väljer mellan standardisering och anpassning av marknadsföringsstrategier i internationaliseringsprocessen. Denna fallstudie undersöker hur modeföretaget Gucci anpassar eller standardiserar sin marknadsföring beroende på den nationella kulturen, mer specifikt den italienska och den kinesiska kulturen. LÄS MER

  5. 10. Representationen av maskulinitet i Guccis reklamfilm Mémoire d'une Odeur – En studie av Guccis reklamfilm med Harry Style som frontperson

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Cajsa Enckell; [2020]
    Nyckelord :Genus; maskulinitet; representation; Gucci; reklam; parfymreklam; stereotyper; hippies; Harry Styles; stjärnglans; film semiotisk analys;

    Sammanfattning : Den reklam vi ser idag är oftast uppbyggd på stereotyper som leder till ensidiga representationer av genus och blir därför problematiskt i skapandet av reklam. I den här uppsatsen undersöks Guccis reklamfilm för deras parfym Mémoire d’une Odeur (2019) där Harry Styles är frontperson, genom en film semiotisk analys där maskulinitet utifrån representation av kropp och aktivitet är i fokus. LÄS MER