Sökning: "gunilla molloy"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden gunilla molloy.

  1. 1. Skönlitteratur och värdegrund : Några gymnasielärares tankar om litteraturundervisning och förmedling av värden till elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ingmar Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; deliberativa samtal; litteraturdidaktik; litteratursamtal; litteraturundervisning; narrativ fantasi; värdegrund; värden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några yrkesverksamma gymnasielärare i svenska arbetar med skönlitteratur i skolan i relation till de värden som skönlitteratur antas förmedla, såsom empati och medmänsklighet, samt hur detta påverkar vilka skönlitterära verk som används i litteraturundervisningen. Studiens syfte är också att undersöka hur dessa lärare tar reda på om skönlitteraturen faktiskt lyckas förmedla önskade värden till eleverna. LÄS MER

  2. 2. Från början till slut : En jämförande intervjustudie om hur svensklärare resonerarom och motiverar litteraturundervisning på studie- och yrkesförberedande gymnasium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Angelica Westerlund; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; läsning; studieförberedande gymnasium; yrkesförberedande gymnasium; urval;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate and compare the motivations and justificationsof teachers of Swedish concerning the teaching of fiction and other longer texts inSwedish 1 at vocational and college preparatory schools. The study aims to answer thefollowing questions: (1) What are the motivations Swedish teachers have concerning theteaching of fiction, and (2) How do teachers of Swedish justify their selection ofmaterials used to teach fiction and other longer texts in vocational and collegepreparatory upper secondary schools? To investigate what motivates teachers ofSwedish concerning the teaching of fiction and other longer texts, and to investigate howteachers justify their selection of materials for such teachings, semi-structured in-depthinterviews were conducted. LÄS MER

  3. 3. Genus i deckare : En studie om deckargenrens potential i undervisningen ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Matilda Wennberg; [2021]
    Nyckelord :genusteori; deckargenre; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : This essay examines how crime fiction can be used in the teaching of values in the Swedish upper secondary school. Three crime books from the bestseller list 2019 has been analysed using gender theory and a didactic literature theory. LÄS MER

  4. 4. Lärares val och tankar kring undervisning i svenska i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Heintze; [2019]
    Nyckelord :ämnesambitioner; den ämnesdidaktiska triangeln; svenskundervisning; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet är att lyssna till när sex lärare talar om sin svenskundervisning i grundskolans tidigare år och med hjälp av två frågeställningar få en inblick i deras tankar kring sin svenskundervisning. Mina frågeställningar är:•Vilka ambitioner har lärarna med sin svenskundervisning?•Vilka olika arbetssätt berättar lärarna om och vilka didaktiska val samtalar de om?Metoden är kvalitativa intervjuer med sex erfarna lärare från fem olika skolor om deras undervisning i svenska i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  5. 5. "I städerna finns inte den smaken" : Möjligheter med en lokalt förankrad litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sara Silverdal; [2019]
    Nyckelord :regional litteratur; litteraturdidaktik; värdegrund; postkolonialism; centrum och periferi; Västerbotten;

    Sammanfattning : This essay examines how local literature from the region of Västerbotten in Sweden can be used in the teaching of values in the Swedish upper secondary school. A postcolonial perspective is used in an analysis of three novels and two short stories from the region. LÄS MER