Sökning: "gymkedjor"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet gymkedjor.

  1. 1. Personliga tränares upplevelser om möjligheterna att upptäcka och påverka ohälsosamma träningsbeteenden hos sina klienter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Jackie Moreno; Magdalena Lövberg; [2023]
    Nyckelord :Excessive exercise; Fitness; Gym; Orthorexia; Personal Trainer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Träningsvanor som går till överdrift riskerar att leda till allvarliga negativa hälsokonsekvenser och utbredningen av dessa ohälsosamma träningsbeteenden ökar. Personliga tränare (PT) har en potentiell möjlighet att upptäcka samt påverka utövare vars träningsbeteenden föranleder en destruktiv inverkan på hälsan. LÄS MER

  2. 2. Träning för alla - eller? En kritisk diskursanalys av kommunikationen hos svenska gymkedjor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elise Engström; [2022]
    Nyckelord :critical discourse analysis; fitness; group identity; gym; physical activity; strategic communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kritisk diskursanalys utforska vilka diskurser som tar plats i kommunikationen hos svenska gymkedjor samt vilka sociala strukturer i relation till träning och fysisk aktivitet de bidrar till att skapa och/eller reproducera. Det insamlade materialet bestod av det visuella materialet på hemsidorna hos Sveriges fem största gymkedjor, vilket analyserades med hjälp av ett analysschema där pågående diskurser identifierades och vidare analyserades. LÄS MER

  3. 3. ”Alla människor behöver rörelse för att må bra” : En studie av modelläsare och legitimering av träning förmedlade genom webbtexter från två gymkedjor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Linnéa Csirmaz; [2020]
    Nyckelord :Appraisal; SFG; model reader; reader role; legitimization; training; evaluations; Appraisal; SFG; modelläsare; läsarroll; legitimering; träning; evalueringar;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som avsikt att ta reda på hur två gym förmedlar värderingar runt träning i sina informerande webbtexter. Syftet med uppsatsen är att ta reda på vilken läsarroll som erbjuds i texterna, vilken modelläsare som konstrueras och hur gymmen legitimerar träning. LÄS MER

  4. 4. Gruppträningsinstruktörers skapande av motivationvid gruppträningspass : En kvalitativ studie om hur och varför instruktion, feedback och övriga betydelsefulla faktorer förmedlas samt dess betydelse för att öka gruppdeltagarens motivation till fortsatt fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Lundström; Frida Kantojärvi; [2018]
    Nyckelord :Feedback; instructions; motivating factors; motivating environment; group fitness instructors; group workout; physical activity; Feedback; instruktion; motiverande faktorer; motiverande miljö; gruppträningsinstruktör; gruppträningspass; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Background: An inactive lifestyle is a problem in today’s society, a problem that can contribute to negative health effects. Group fitness instructors have the possibility to affect the participants’ attitudes towards physical activity. LÄS MER

  5. 5. Segmentering och målgrupper inom gymbranschen : En kvalitativ studie kring gymmens kundlojalitet samt åtgärder för gymkedjor för ökad kundlojalitet i strävan mot lönsamma kundrelationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Christoffer Gustavsson; Jussi Alaniva; [2018]
    Nyckelord :customer loyalty; loyal customers; target market; gym; gym industry; segmentation; training; return on relationships; value creation; kundlojalitet; lojala kunder; målmarknad; gym; gymbranschen; segmentering; träning; return on relationships; värdeskapande;

    Sammanfattning : The current health trend in Sweden has created a gym industry where the competition hardens for each day. Dominant actors fight for customers and the customers are many. The basic need of being psychically active is with each individual and therefore everyone, in theory becomes potential customers for the gyms. LÄS MER