Sökning: "gymnasie 11"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden gymnasie 11.

  1. 1. Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hellqvist; [2023-11-08]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; levd kropp; horisont; relation; anpassad gymnasieskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de egna eleverna, vilket i sin tur ses som en del av elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  2. 2. Från traditionell skollunch till matlåda : En kvalitativ intervjustudie om måltidschefers erfarenheter av att anpassa skolmåltiden vid distansundervisning.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Mirjam Götlind; Ida Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Virussjukdomen Covid-19 har sedan den 11 mars 2020 erkänts som en pandemi och drabbat hela världen. Riktlinjer och rekommendationer för att minska smittspridningen har påverkat många yrkesgrupper och institutioner. Som en del av åtgärderna började Sveriges gymnasie- och högstadieskolor bedriva sin undervisning på distans. LÄS MER

  3. 3. Men vad ska jag göra för ett A? : Vad kan idrottslärare göra för att konkretisera kunskapskravet "goda rörelsekvaliteteter" i realisationsarenan?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ylva Brandt; [2020]
    Nyckelord :idrottslärare; bedömning; rörelsekvalitet; kunskapskrav; gymnasie; realisationsarenan;

    Sammanfattning : Syfte Denna kvalitativa studies syfte är att undersöka hur de delar av kunskapskraven som innefattar rörelsekvaliteter och kroppslig förmåga konkretiseras. Studien svarar på huvudfrågan: Vad kan lärare göra för att konkretisera Lgy 11: s kunskapskrav om rörelse  i realiseringsarenan? Metod Datainsamlingen har främst varit kvalitativa, semistrukturerade intervjuer, men även observationer. LÄS MER

  4. 4. Sångundervisningens varierande terminologi – en möjlighet eller ett hinder?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Viktor Lundin; [2018]
    Nyckelord :pedagogik; sång; sångmetodik; sångundervisning; terminologi;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att synliggöra hur sånglärare idag ser på sångens varierande terminologi i sångundervisningen. I det centrala innehållet i Lgy 11 för kurser som rör momentet sång behandlas aldrig vilka begrepp som sångläraren bör behandla i sångundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Intresse för liv i rörelse : En studie av ungdomars motiv till att vara fysiskt aktiva och motiv att inte vara fysiskt aktiva

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Marcus Dahlström; [2017]
    Nyckelord :Motivation; ungdomar; gymnasie; könsskillnad; mann whitney u;

    Sammanfattning : Syfte och Frågeställning Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieungdomars motiv i form av motivområden för att vara fysiskt aktiva respektive för att inte vara fysiskt aktiva. Frågeställningarna var: (1) Vilka motivområden har stark anknytning till att vara fysiskt aktiv respektive inte vara fysiskt aktiv och (2) Finns det någon signifikant könsskillnad i något av motivområdena? Metod 105 ungdomar (47 flickor och 58 pojkar) i åldern 16-22 år från en gymnasieskola i västra Stockholmsområdet besvarade två enkäter med påståenden om motiv till att vara fysiskt aktiv respektive inte vara fysiskt aktiv. LÄS MER