Sökning: "gymnasiearbetet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet gymnasiearbetet.

  1. 1. Vetenskapligt skrivande i gymnasieskolan : En systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Gren; [2023]
    Nyckelord :vetenskapligt skrivande; akademiskt skrivande; svenskundervisning; gymnasieskolan; gymnasieelever; gymnasiearbetet;

    Sammanfattning : Den här systematiska forskningsöversikten undersöker det vetenskapliga skrivandets roll i gymnasieskolan. Tidigare forskning om vetenskapligt skrivande i gymnasieskolans undervisning, lärares syn på det vetenskapliga skrivandets roll och studenters uppfattning om de färdigheter i vetenskapligt skrivande de fått med sig från tidigare gymnasieutbildning, undersöks, beskrivs och kategoriseras för att öka förståelsen för vetenskapligt skrivande som en del av svenskundervisning i gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 2. ”När man är källkritisk är man vaccinerad mot att bli lurad med falsk information” : En studie om samhällselevers källkritiska förhållningssätt i gymnasiearbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Holmberg; Ellinor Tellebo; [2023]
    Nyckelord :källkritik; gymnasiearbete; samhällsvetenskapsprogrammet; fenomenografi; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Källkritik är ett centralt inslag i många ämnen, inte minst i samhällskunskapen. Syftet med denna uppsats  var att  undersöka  svenska elevers olika förhållningssätt till källkritik i gymnasiearbeten inom samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER

  3. 3. Självbedömning kan det ta plats inom svenskämnets & skrivprocessens ramar? : En studie om självbedömning och dess potentiella inverkan på elevers skrivprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Grahn; [2022]
    Nyckelord :självbedömning; gymnasiearbete; skrivprocess; metakognition;

    Sammanfattning : AbstractIn upper secondary schools in Sweden senior students of the preliminary academic programs arerequired to plan, structure and write a larger writing assignment named Gymnasiearbetet, (translated to student project, my translation) which should reflect the values and principles of their selected programme. This study has worked with a method called self-assessment and it is aimed to find out if self-assessment can be combined and used alongside this student project. LÄS MER

  4. 4. Explicit Writing Instruction : A Genre-based Analysis for Developing Scaffolding for Diploma Project Writing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Olsson; Alice Vahlén; [2021]
    Nyckelord :academic writing; CARS model; degree project; diploma project; explicit writing instruction; L2 writing instruction; EFL writing instruction; John Swales;

    Sammanfattning : With an increase of Swedish upper-secondary students’ motivation to enrol in university studies (Statistics Sweden, 2020a, 2020b), teachers must ensure that learners are adequately equipped to meet the expectations of higher education. However, in a national report, Skolinspektionen (2015) states many students fail to meet the standards of academic writing when undertaking the diploma project. LÄS MER

  5. 5. Intern och extern röst i gymnasiearbetet : En kvalitativ studie om elevers diskursiva kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Tell; [2021]
    Nyckelord :intern röst; extern röst; diskursiv kompetens; appraisal framework; interimtext;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur elever hanterar intern och extern röst i sina gymnasiearbeten för att ge en inblick i vilken diskursiv kompetens elever kan uppvisa i slutet av sin gymnasieutbildning. Tidigare studier visar att elever och studenter har svårt för att balansera den interna och de externa rösterna för att skapa dialog i texter. LÄS MER