Sökning: "gymnasieelever ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden gymnasieelever ekonomi.

  1. 1. Självuppfattning bland gymnasieelever : en kvantitativ studie om könsskillnader och gymnasieprograms inflytande på självuppfattning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Anna Wendt; [2023]
    Nyckelord :Självuppfattning; könsskillnader; gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka könsskillnader i självuppfattning bland gymnasieelever, samt undersöka skillnader mellan de tre mest populära gymnasieprogrammen (Teknik-, Ekonomi- och Samhällsvetenskapsprogrammet). Det undersöktes också om det fanns en interaktionseffekt mellan kön och gymnasieprogram gällande självuppfattning. LÄS MER

  2. 2. Hur motiveras arbetsmarknadens nästkommande tillskott? : Arbetsmotivationsfaktorer hos unga i dagens samhälle - En surveyundersökning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Fanny Jäger Röding; Lina Hansson; [2022]
    Nyckelord :arbetsmotivation; motivationsfaktorer; generation Z; pandemi; krig.;

    Sammanfattning : Flertalet studier synliggör specifika skillnader beträffande arbetsmotivationsfaktorer hos skilda generationer. Organisationer vilka erkänner och åskådliggör dessa flergenerationsfrågor anses prestera bättre än de som bortser från dem. LÄS MER

  3. 3. "Vi kvinnor måste jobba hårdare för att uppnå samma ställning" : Hur problematiseringar av jämställdhet och arbetsmarknad i samhällskunskapsundervisningen påverkar studiemotivationen hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Elin Setzman; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; förutsättningar; jämställdhet; studiemotivation; undervisning;

    Sammanfattning : This study investigates how graduating students at Swedish upper secondary school perceive the content and form of education in social science regarding the subject areas of labor market and equality. The study also investigates how students perceive their own possibilities on the labor market and whether these perceptions can be derived from content in social science education. LÄS MER

  4. 4. Ingen vill väl bo under en sten? : En kvalitativ intervjustudie om svenska gymnasieelevers nyhetskonsumtion i förhållande till ett demokratiskt medborgarskap

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sebastian Fransson; Elin Sundberg; [2022]
    Nyckelord :Digitala medier; gymnasieelever; informationssökning; källkritik; nyhetskonsumtion; Robert A. Dahl; samhällskunskap; selektiv exponering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen som sker i accelererande hastighet i dagens samhälle har bidragit till en mångfald av nyhetskanaler och informationskällor, vilket ställer krav på att välja ut nyhetsinnehåll för konsumtion i det digitala medielandskapet. I utbildningskontext förväntas elever förvärva skolväsendets demokratiska värden, där främst samhällskunskapsämnet fått axla rollen i att fostra och bilda kompetenta och ansvarskännande medborgare. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelever och Försvarsmaktens reklam : En fokusgrupps analys om hur gymnasieelever upplever Försvarsmaktens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Maximiliam Nilsson; [2021]
    Nyckelord :media; communications; advertising; video advertising; swedish armed forces; high school students; media; kommunikation; reklam; reklamfilmer; försvarsmakten; gymnasieelever;

    Sammanfattning : This study has examined how young people who are in their final year of upper secondary school experience and perceive the Swedish Armed Force's advertisements by finding what the Swedish Armed Forces has chosen to represent in the two selected commercials that the study examines. Using the theory of representation along with denotation and connotation in a detailed image analysis of images taken from the respective commercials, representations have been extracted. LÄS MER