Sökning: "gymnasieelevers stress"

Visar resultat 6 - 10 av 55 uppsatser innehållade orden gymnasieelevers stress.

  1. 6. Gymnasieelevers upplevelse av akademisk motivation : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Ida Andersson; Victoria Carlzon; [2022]
    Nyckelord :Akademisk motivation; upplevelse; elever; engagemang; tillhörighet; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att utforska svenska gymnasieelevers upplevel­ser av vad som engagerar och motiverar dem i studierna, även benämnt akademisk motivation. Syftet undersöktes genom åtta semi­strukturerade intervjuer vilka analyserades utifrån tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  2. 7. När skolan flyttar hem : en kvantitativ enkätstudie om gymnasieelevers behov av psykosocialt stöd i skolan under distansstudier

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Mandana Khallagi; [2021]
    Nyckelord :Distance studies; Support; Health-promoting activities; Social capital; Youths; Student health; Distansstudier; Stöd; Hälsofrämjande aktiviteter; Socialt kapital; Ungdomar; Elevhälsa;

    Sammanfattning : Since the entrance of the covid-19 pandemic in Sweden, Swedish upper secondary schools have partly or fully passed on to distance studies. The aim of this study is to find out what social support and health-promoting activities the pupils wish to participate in during distance studies. LÄS MER

  3. 8. Gymnasieelevers motivation och utbrändhet inom elitidrott : En kvantitativ enkätstudie i Sveriges nationellt godkända idrottsutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Andreas Egegård; Ludwig Johansson; [2021]
    Nyckelord :Burnout; elite athlete sport; nationally approved sports education NIU ; Sport motivation scale-6; Athlete burnout questionnaire; Self-determination theory; Motivation; utbrändhet; elitidrott; NIU; Sport motivation scale-6; Athlete burnout questionnaire; Self-determination theory;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur elever på den nationellt godkända idrottsutbildningen (NIU) motiveras till sin idrott i enlighet med Self-determination Theory och Organismic Integration Theory, med hjälp av en modifierad Sport Motivation Scale (SMS-6). Vidare syftar studien till att undersöka om elever på den nationellt godkända idrottsutbildningen (NIU) upplever utbrändhet, med hjälp av Athlete Burnout Questionnaire (ABQ). LÄS MER

  4. 9. "Är det fler som känner så här?" : En studie om ungdomars tankar och erfarenheter av psykisk ohälsa, könsroller och sociala förväntningar.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Alice Toll; Rafia Isabelle Nazneen; [2021]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; ungdomar; könsroller; socialkonstruktionism; genusperspektiv; hjälpsökarbeteende;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en förståelse för gymnasieelevers erfarenhet och syn på psykisk ohälsa samt deras hjälpsökarbeteende vid psykisk ohälsa. Därtill vilken påverkan könsroller och normer kan ha på hur gymnasieelever samtalar om känslor och psykisk ohälsa, samt hur psykisk ohälsa kan yttra sig. LÄS MER

  5. 10. Gymnasieelevers upplevelser av onlineundervisning i matematik : En undersökning om hur övergången till onlineundervisning till följd av coronapandemin år 2020 har påverkat elevers matematikstudier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Eleonora Strand; Sofia Thorén; [2021]
    Nyckelord :online; learning; mathematics; attitude; practice-based research; online; lärande; matematik; inställning; praktiknära forskning;

    Sammanfattning : Under våren år 2020 uppmanades gymnasieskolan att ställa om sin verksamhet till att bedriva all undervisning på distans på grund av covid-19, coronapandemin, som ett steg i att minska smittspridningen. Omställningen till mer digital undervisning ledde till att såväl elever som lärare ställdes inför nya utmaningar. LÄS MER