Sökning: "gymnasieexamen"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet gymnasieexamen.

  1. 1. Elevers känsla av sammanhang i gymnasievalsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Johan Karlsson; Adam Johansson; [2023]
    Nyckelord :gymnasievalet; elever; upplevelser; KASAM; DOTS;

    Sammanfattning : En erhållen gymnasieexamen minskar risken för arbetslöshet, därmed är det viktigt att elever fattar väl genomtänkta gymnasieval för att öka deras möjligheter att erhålla gymnasieexamen. Därmed är det intressant att undersöka elevers upplevelser av gymnasievalsprocessen och möjligheten att fatta väl genomtänkta gymnasieval. LÄS MER

  2. 2. Prognosmodeller som verktyg för bedömning : Ett arbete om att nyttja elevdata i gymnasieskolan för att stödja betygsättning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alice Morell; Lana Hade; [2023]
    Nyckelord :Learning Analytics; Early Warning Systems; Regression Analysis; LMS; Learning Management System; digitalization; Learning Analytics; Prognosmodell; Regressionsanalys; Lärplattform; Learning Management System; Bedömning; Digitalisering;

    Sammanfattning : De Förenta Nationernas Agenda 2030 fastställer som ett delmål att säkerställa utbildning av hög kvalitet och främja livslångt lärande för alla som en del av arbetet för ett mer hållbart samhälle. Vikten av detta delmål blir särskilt tydlig i och med det observerbara sambandet mellan en fullständig gymnasieexamen och allmän hälsa i Sverige; gymnasiestudenter som går ut med en gymnasieexamen tenderar att erhålla bättre allmän hälsa. LÄS MER

  3. 3. ”Skola är något vi gör tillsammans” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av samverkan och stödinsatser på gymnasieskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Bovin; Marta Möller; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; Gymnasieskolan; Ledning och stimulans; Samverkan; Stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bovin, Emma och Möller, Marta (2023). ”Skola är något vi gör tillsammans”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Ekström; Emilia Stringheim; [2023]
    Nyckelord :barn; förskola; miljö; pedagoger; socioekonomisk status; språkutveckling;

    Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer påverkar gymnasieelevers möjligheter att nå kunskapsmålen och lyckas ta gymnasieexamen? : En kvantitativ studie baserad på Skolinspektionens Skolenkäten och elevresultat från vårterminen 2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jan-Olof Larsson; [2023]
    Nyckelord :Exam results; high school students; influencing factors; knowledge goals; School Inspectorate s School Questionnaire; Examensresultat; gymnasieelever; kunskapsmål; påverkande faktorer; Skolinspektionens Skolenkät;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomfört en studie baserad på offentliga uppgifter om gymnasieskolor och på resultatet av Skolinspektionens Skolenkät 2021, med syftet att identifiera faktorer som visar på samband med gymnasieelevers möjligheter att nå kunskapsmålen och lyckas ta gymnasieexamen inom planerad tid. Skolenkäten visade sig dock inte vara helt optimalt utformad för att kunna identifiera samband mellan undervisningsrelaterade faktorer och elevresultat. LÄS MER