Sökning: "gymnasiefysik"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet gymnasiefysik.
1. Fysikstudenters minnen av fysiklaborationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : Laborationer är en metod som endast existerar inom skolan vars syfte är att befästa teori och hur man genomför experiment. Inom svensk gymnasiefysik ska elever lära sig planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer. LÄS MER
2. Promoting conceptual understanding in high-school physics : Exploring the effects of using an audience response system
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Research shows that students may be proficient in solving physics problem mathematically but still lack a fundamental understanding of the phenomena in question. One reason may be that a traditional approach to physics instruction emphasises instructors transfer of material to the students and problem-solving, sometimes at the expense of conceptional understanding. LÄS MER
3. Elevers syn på laborationernas lärandesyfte i gymnasiefysik
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : I ämnesplanen för gymnasiet står det att det ska finnas experimentellt arbete i fysikundervisningen. Frågan är vad de bidrar till. LÄS MER
4. Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). LÄS MER
5. Fysiklärares val och hinder vid laborationsbedömning
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Många lärare framhäver laborationen som viktig, medan forskning visar på svårigheter i att uppnå dess mål. Syftet med denna studie är att inom svensk gymnasiefysik undersöka lärares beskrivningar av sin examination av de laborativa kunskapskraven, deras val av bedömningsform, samt de ramfaktorer de upplever hindrar dem uppnå deras ideala examination. LÄS MER